Wat verandert er precies wanneer ik mij Canon camera met APS-C sensor vervang door een full-frame camera?

Ik begrijp het verschil in sensor grootte, maar wat betekent dat in de praktijk?
Is mijn Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM ueberhaupt geschikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

In de praktijk betekent het, dat je meer dan twee keer zo groot beeld hebt op je sensor, met navenant grotere pixels, waardoor de ruis afneemt, en mogelijk de gevoeligheid toeneemt. Daarnaast zul je met hetzelfde objectief (b.v. de 70-200) veel meer in beeld krijgen, meer dan 2x zoveel. Afhankelijk van het aantal pixels in het aps-c beeld en het aantal pixels in het full-frame beeld, zal dat ook nog wat doen met je beeld. Als het een 18 Mp APS-C is en een 18 Mp FF, zul hier echter niets van merken, omdat het uiteindelijk digitale bestand even groot is, is het echter een 12 Mp APS-C en een 21 Mp FF, zal ook je uiteindelijk digitale bestand groter worden, en zal je PC of Mac harder moeten werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het hangt er een beetje vanaf of je lens voor full-frame geschikt is. Dat zou je op de canon site na kunnen kijken. Puur op basis van de gegevens die je hier neerzet kan je dat niet bepalen.

Het grootste verschil dat je gaat merken is dat een full-frame sensor niet de brandpunt verlenging oplevert die een APS/c sensor geeft. Dus de 70-200mm is weer een echte 70-200 mm, en niet een 102-300mm effectief.

Daarnaast heb je wat meer eisen aan lichtgevoeligheid en kan je een hogere resolutie bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lenzen wordt meer 'groothoek' lenzen. Dus een 18mm is echt 18mm en niet x een cropfactor door een kleinere lens.
Voor mij zou dat een voordeel zijn omdat ik voornamelijk groothoek schiet. Maar voor anderen is het een nadeel. Die meer tele kwijtraken met een full-frame.

Daarnaast zijn je beelden veel helderder en kan je op een hogere iso gaan schieten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik bedoel een kleinere sensor (ipv lens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je 70-200 past daar prima op, is een full-frame lens. Alleen ef-s lenzen passen niet. En de effectieve brandpuntsafstand word kleiner.