Hoe kan ik een foto verkleinen naar 5X5 cm en 5X7 cm?

Het gaat dus niet om het aantal pixels, maar het aantal cm. Heb ze al in de goede verhoudingen gezet, maar krijg ze niet "kleiner" met Picasa. Dus iemand een idee met welk (gratis) programma ik dat wel kan doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Extra uitleg: Ik wil de foto's af laten drukken via zo'n Kodak machine, dus niet via mn eigen printer. (die print geen mooie foto's)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkleinen heeft wel degelijk alles te maken met pixels!
Het is namelijk de pixel dichtheid die bepaald hoe groot een afbeelding wordt in cm.
Wil je afdrukken, dan wordt vaak een pixeldichtheid van 300dpi gebruikt. dpi is dan dots per inch en 1 inch is 2.54cm.
Wil je de afbeelding op je beeldscherm gebruiken, dan wordt daar vaak 75dpi gebruikt. De enige eenheid die een afbeelding heeft is pixels. Alleen daarmee kan je een afbeelding kleiner of groter maken.
Juist via het weergave medium (scherm of papier), gebruik je om de omzetting naar cm te maken.

Het beste antwoord

eventjes gimp downloaden, dit is een open source programma voor fotobewerking en lijkt op fotoshop.
maar dan gratis

daar kan je formaat wijzigen in vormen als pixels, percentage, cm, mm etc

http://www.gimp.org/

Toegevoegd na 4 minuten:
overigens op zo een kodak machine pakt hij het formaat automatisch, hier geld de gouden regel, hoe groter het origineel op de geheugenkaart/toestel hoe scherper de foto. een te grote foto op een kodak apparaat laten verkleinen levert een betere kwaliteit dan een perongeluk net te kleine foto iets te moeten vergroten op het apparaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hoeft daar geen uitgebreid grafisch pakket zoals Photoshop voor te gebruiken. Het gaat heel simpel met Irfanview (werkt ook voor meerdere betanden in één keer) voor MS Windows of gThumb voor Linux.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het op zo'n kodak machine in een winkel wil laten afdrukken, zou ik eerst eens uitzoeken hoe dat apparaat werkt. Want kan je daarmee afwijkende maten als 5x5 en 5x7 mee afdrukken? Meestal print zo'n apparaat standaard afmetingen.
En misschien geeft het apparaat zelfs een foutmelding als je bestand te klein is. Kleiner dan zijn eigen printverhouding.

Je zou misschien ook als alternatief je foto als 5x5 kunnen maken en daarom heen een rand van 10x15. En dan moet je zelf de foto uitknippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat was ik ook van plan. Maar dan moet ik idd eerst de foto's verkleinen naar 5X5 en 5X7 en dat was nou net hetgeen niet lukte ;)
Je kunt de foto bijsnijden in het formaat wat je af wilt drukken. Dat betekent wel dat je stukken van de foto kwijt raakt. Gimp is al genoemd en een ander programma waarmee ik makkelijk kan werken is Photofiltre.com (freeware) met het Nederlandse taalpakket. Als de foto het goede formaat heeft dan kan het opgeslagen worden en weggestuurd