kan je maximaal een bepaald aantal foto's maken met een spiegelreflex camera?

ik had het er een keer over dat ik een 2ehands spiegelreflex camera wil kopen. diegene zei toen dat ik dat niet moest doen omdat deze camera's een limiet hebben qua foto's hij had het over iets van 10000 foto's dit lijkt mij erg weinig, zeker voor iemand die zijn foto's zo na elkaar schiet. is dit echt waar? en kan je uberhaupt een max aantal fotos maken of kan je gewoon eeuwig doorgaan. ik heb het dus niet over Giga-bite, maar over het toestel zelf

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Het beste antwoord

Met een analoge spiegelreflexcamera kun je toch zeker tussen de 100.000 en 200.000 foto's maken.
Hij of zij vergist zich een faktor 10, zo niet 20. Dus als je elke dag een rolletje volschiet gaat ie zo'n 15 tot 20 jaar mee.
Tweedehansjes kosten trouwens vandaag de dag nog maar een paar tientjes. Dus je hebt niet zo snel een miskoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wat is dat, een rolletje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat denkerin dat wel weet... $
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo! Ik zet mijn camera meestal op de P-stand.
Je bedoelt dus toch digitaal... Ik neem aan dat wat slijtage betreft ongeveer hetzelfde geldt als voor analoog.
Ik werk sinds jaren alleen nog maar digitaal, veel praktischer. Nog 1 tip: experimenteer vooral ook met onder- en overbelichten. Groetjes!

Andere antwoorden (7)

Er is niet een maximaal aantal foto's dat je kunt maken met een toestel. Misschien bedoelt die persoon dat na ongeveer 10.000 foto's schieten het toestel meestal defect gaat. Dat lijkt mij het meest logisch. De economische levensduur van een fotocamera is namelijk iets van 3 jaar en het zou goed kunnen dat je 3.333 foto's maakt per jaar, echter is dat wel afhankelijk van het gebruik uiteraard. Ik denk dat hij bedoelt 10.000 voordat hij kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de economische levensduur wordt bedoelt wanneer een product is veroudert en afgeschreven.
Zoals mijn 20 jaar oude TV die het nog prima doet maar waar je vrijwel niks meer voor krijgt omdat ie te groot is enz. Gaat misschien nog wel 10 jaar mee.
Zelf heb ik 2 digitale compactjes in gebruik: één van 9 jaar oud die goed is in macro en die ik altijd meeneem als reserve en één van 2 of 3 jaar die gewoon beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"...maar hij kan het verkeerd hebben"
Het is wel 1000% zeker dat ie dat dan verkeerd heeft! Het is echt onzin.
Of het een digitale of analoge spiegelreflexcamera is 10000 foto's klopt niet.
Het aantal foto's dat kan worden genomen bij een digitale camera, hangt af van:
de te schieten resolutie
de grootte van de geheugenkaart
en het maximale aantal Gb dat het apparaat kan verwerken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oke, vraag verkeerd begrepen, gaat dus over een analoge camera.

Als je een Hasselblad koopt, gaat ie absoluut langer mee dan 10000 foto's. Die dingen zijn zelfs naar de maan gegaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef een aap een Hasselblad en dan gaat ie ook wel naar de maan hoor! :-
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou een goedkope vorm van ruimtevaart zijn. Is Mars op die manier ook bereikbaar?
Een spiegelreflex, analoog of digitaal heeft een mechanisch gestuurde opklappende spiegel.
Dat dit slijt is logisch, sommigen hebben het over 30000, anderen over 50000 foto's voordat de slijtage parten gaat spelen.
De body heeft dus duidelijk een limiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is zo, natuurlijk betekend het niet dat het presies zo is , maar meestal komt zo een getal wel in de buurt.
Een spiegelreflex voor consumenten, zoals de canon 1100d, 1000d, 500d,550d, 600d kunnen ongeveer 50000 cycli's maken voordat het meganisme vervangen moet worden.
Een camera voor gevorderde maakt er zo'n 100000 (60d,7d) en een professione 1ds-x zo'n 300000, voordat de spiegel enof sluiter mechanica opzijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.

Geen enkel redelijk digitaal toestel heeft een INGEBOUWDE limiet. Dat is echt klinkklare onzin van iemand die regelmatig roze olifanten ziet.

Ik heb een 'goedkope' compact en zit al ver boven de 10.000. Een spiegelreflex heeft wellicht meer bewegende delen, maar 10.000 moeten ze gemiddeld MAKKELIJK kunnen halen. Denk eerder aan 50.000, afhankelijk natuurlijk van hoe je met je toestel omgaat (geen foto's maken als het regent, en niet vlakbij hoge golven zoals ik een keer gedaan heb), van geluk en van het merk/type. Slijtage is natuurlijk volstrekt 'normaal', dat geldt voor elk apparaat met bewegende delen.
De kans dat je je toestel een keer laat vallen (misschien zelfs in het water) en dat ie daardoor geen foto's meer kan nemen, is veel groter dan dat er een mechanisme in je toestel versleten raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere camera heeft een berekende levensduur van de sluiter, het meest slijtende onderdeel. Afhankelijk van merk en type gaat dat om tienduizenden (gemiddeld zo'n 30.000) tot honderdduizenden kliks.
Professionele camera's dus honderdduizend, een middenklasse camera dertigduizend. Niet dat hij daarna meteen stopt, maar dat is een richtgetal. Ik zou geen camera kopen die al 25.000 foto's gemaakt heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fabrikanten testen hun spullen goed en geven daarna een aantal opnamen dat hun product normaliter moet kunnen halen. Voor de moderne DSLR camera's zit dat gemiddeld wel op zo'n 100000 opnames, de duurdere en (semi)professionele 150000-300000.
Die 10000 gold indertijd wel voor de spotgoedkope Russische Zenith slr, maar dat is iets van bijna 40 jaar geleden......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Zenit. Heb ik ook nog op zolder. En die werkt nog steeds! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf heb ik 'm jammer genoeg niet meer...
Wel een Lubitel 2 2 oog, en die werkt nog, maar ind nog maar eens rolfilm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lubitel-2 heb ik ook. Mooi lichtgewicht dingetje! Allen zitten de tandwielen niet meer op elkaar...
Zenit(h) camera's zijn nog volop te hoor! Kijk eens op Marktplaats als je er één wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen zitten de...... (hè, die typefouten van mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook wel eens als ik te snel wil zijn;-)
Nee, ik hoef geen Zenith (inderdaad met H) meer, heb nog wel een Petri met P draad en twee Asahi Pentax'en en een grote onbekende, de Regula Reflex, ook met P draad. Die werkt na 39 jaar nog.