Vervolg vorige vraag: @Wat is optischezooom bij een camera?-- en wat betekent het als er staat:optischezoom 8 of meer? :$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (4)

Dat is als de camera inzoomt door middel van lenzen en niet gewoon de pixels vergroot zoals een digitale camera. Het getal staat voor de vergroting, hoe hoger hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je legt het nu uit alsof alleen analoge camera's optisch kunnen zoomen en alle digitale camera's alleen digitaal zoomen. Ook is het niet hoe hoger hoe beter maar hoe hoger hoe meer er gezoomt kan worden. De kwaliteit van het zoomen hangt weer van hele andere dingen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed verwoord, mr Tomaat
Optische zoom bereik je door het verstellen van lenzen, digitale zoom bereik je dmv van software in de camera of op je pc. Als je een camera ziet waarvan de lens schuift is het in principe optische zoom, soms kan een camera dan ook nog digitaal doorzoomen. 10x zoom komt van het verschil tussen helemaal uitgezoomd bijvoorbeeld 28mm en helemaal ingezoomd 280mm (in dat geval). Hoe hoger de zoom hoe groter het object in beeld komt. Het eerste plaatje is als je uitgezoomd staat en het tweede als je helemaal in zoomt met een 10x zoom camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8x optische zoom wil zeggen dat de lens (eigenlijk het objectief) ten opzichte van de grootste beeldhoek/kortste brandpunt tot het andere eind, kleinste beeldhoek/langste brandpunt en factor 8 veranderd.
Is het kortste eind 18, zal de telestand dus 8x18 = 144 zijn.
Bij de compact camera's is de kortste meestal iets van 6 mm de langste zal dan dus 48 mm zijn. het brandpunt dat gebruikt wordt hangt namelijk af van de grootte van de beeldsensor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Optische zoom zorgt dat door de lensverandering het onderwerp 8 keer dichterbij komt net als een verrekijker die 8 keer vergroot. Digitale zoom is ongunstig omdat dan het plaatje op de fotochip vergroot wordt en dus ook de pixels (korrel) mee wordt vergroot. Tenzij je juist bewust korrelvorming in wil zetten als creatieve uitbeelding