Ik wil een fotocamera die mooie vakantiefoto's en amateur(voetbalwedstrijden) leuk kan fotograferen welke moet ik dan hebben of welke functies?

*Niet (veel) duurder dan €300,-
*Hij moet een eindje kunnen inzoomen
*Geen broekzak camera

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Antwoorden (4)

Belangrijker zijn de kwaliteit van de lenzen en ik raden het gebruik van merken als Canon, Carl Zeiss, Fuji, Leica, Nikon, Olympus, Ricoh, Schneider Kreuznach, Tamron.

Bijvoorbeeld een Lumix met Leica lenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, eerst goed kijken wat er gevraagd wordt.
Voor 300 euro wordt dat heel snel lastig. De lenzen die ideaal zijn, zijn namelijk prijzig.

Wat zou kunnen: Een Tamron 70-300 lens (http://www.fotokonijnenberg.nl/product/9460/tamron-70-300-mm-f4-56-12-ld-di-canon.html) voor 129 euro en dan een basis model digispiegelreflex body, zoals de canon 100D: http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/40488/spiegelreflex.html#?brands=M-1&types=&stock=&kw=&pricerange=-&pager=0&sort=price_a&items=20 die is wel al 360 euro.

Dan wordt totaal bijna 500 euro.

Als je echter besluit om niet voor spiegelreflex te gaan, dan kan je een compact camera zoals Panasonic Lumix DMC FZ45. Deze camera heeft een max. zoombereik vergelijkbaar met een 600mm lens. Kost echter maar 275 euro (http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1516288/panasonic-lumix-dmc-fz45-zwart.html)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik kijken voor een Nikon 3100 met 18-105.

http://www.kamera-express.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/org-ke_nl-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-OfferPaging?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevelX%252FG7YKAyg1tBsAAAEtc2M8YNtI%3DhzwKAyg1.1YAAAEt0Yo8YNuS%26CategoryUUIDLevelX%3DG7YKAyg1tBsAAAEtc2M8YNtI%26brand%3DNikon%26%40Page%3D3&PageSize=10&brand=&ShowAllFilters=true&WFSimpleSearch_NameOrID=

Wel wat duurder als die 300 euro, maar met die 105mm kun je al heel aardig de boel dicht bij halen (zeker voor een beginner), en heb je kwaliteit voor jaren en jaren.
Het bereik van dat objectief is dusdanig dat je ook mooie landschappen, goede portretten en stevige vergezichten kunt vast leggen. Alles wat je nodig hebt, heb je dan in één keer, en krijg je behoefte aan meer, kan dat altijd. (bijvoorbeeld een stevige telezoom, of juist een flink groothoekig lensje, en niet te vergeten een dikke flitser, terwijl als je zo'n compact gevalletje koopt, je later weer van voren af aan moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je? Voor iemand die veel ervaring heeft misschien wel, voor een beginner zeker niet. Min dochter heeft die combinatie en dat werkt fantastisch. Zelf heb ik een 70-300, maar voor een beginner niet aan te raden, zeker de versie zonder VR, IS of hoe de anti bibber ook mag heten, en die versies zijn al bijna meer waard dan de richtprijs.
Trouwens, 105 op DX is al equivalent van 150mm, en das best al aardig veel.
Let op wat belangrijk is voor wat jij met de camera wilt doen.

Reis je veel en maak je veel buitenopnamen? Let er dan op dat de camera niet te zwaar is. Maak je veel foto's van sportevenementen, spelende kinderen of andere bewegende situaties? Dan zijn snelle sluitertijden en een snelle scherpstelling belangrijk. Maak je vooral foto's binnen, in een studio, van stillevens? Dan is het bereik van de flitser belangrijk. Maak je alleen privé foto's of verkoop je ze ook? Wil je verwisselbare objectieven en in de toekomst meer investeren? ...?