Hoe krijg ik mijn foto's het zelfde te zien zoals ik ze zie in mijn camera?

Ik heb een d7000 nikon, en nou heb ik een foto gemaakt die vrij goed gelukt is. dat zie natuurlijk gewoon in het beeldschermpje'' maar als ik hem op de computer zet is hij zo flets.

Hoe krijg ik dat nu voor elkaar dat hij het zelfde zichtbaar word zoals in mijn camera?

(Ik heb de foto in raw/ De M stand genomen..)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een RAW bestand is een ruwe, onbewerkte opname.
Die hoort nog bewerkt te worden.
Heb je een fotobewerkingsprogramma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter leren om het histogram te gaan lezen. Dan zie je beter of je beeld uiteindelijk goed genoeg is en je niet teveel hebt overbelicht of onderbelicht. Bij onderbelichte beelden heb je eerder last van vlakke resultaten.

Het beste antwoord

De oorzaak is dat je in raw fotografeert.

Daar kun je het meeste mee, maar je bent wel verplicht je resultaat na te bewerken op de computer.

Wat je op het schermpje van je camera ziet, is *niet* de raw-versie, maar een jpg-versie die door de camera is gemaakt. Bij het maken van die jpg-versie heeft je camera al diverse bewerkingen toegepast - waaronder het "verlevendigen" van de kleuren.

Je kunt in jouw fotobewerkingsprogramma op de computer dezelfde bewerkingen doen die je camera ook doet bij het maken van de preview. In Lightroom kun je bijvoorbeeld voor de bewerking "camera standard" kiezen.

Beter is het natuurlijk om zelf helderheid, contrast, contrastverdeling, enzovoort in te stellen - maar dat kost wel tijd, en je hebt ervaring nodig om te weten aan welke instellingen je moet sleutelen.

Je zou je raw-foto's ook kunnen bekijken met Irfanview (een gratis viewer) - download dan ook de raw-plugins. Irfanview laat namelijk de "embedded jpg" zien. In elk raw-bestand zit een jpg-versie van dezelfde foto opgeslagen, en die jpg-versie is gemaakt met dezelfde instellingen die je camera gebruikte om de preview op het schermpje te maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is voor een groot gedeelte waar. Behalve dat wanneer je met jpg schiet die foto nog steeds vlak is. Als pure omzetting van raw naar jpg. Het probleem zit hem in dat een digitale camera een bereik heeft van + en - 5 stops. Terwijl een analoge camera een bereik heeft van +- 3,5 stop. En we zijn nu eenmaal de beelden gewend vanuit analoog. Die zijn mooier.
In digitaal wordt het verschil van zwart naar wit dus verdeeld over de 10 stops en niet over de 7 stops. Dus worden de foto's altijd vlak in vergelijking.
Daarom is voor elke foto nabewerking nodig.
Cryofiel
12 jaar geleden
De pure omzetting van raw naar jpg is inderdaad even vlak als de raw zelf. Dat is precies de reden dat de camera een bewerking toepast. Die bewerking ligt gedeeltelijk vast, maar kun je zelf ook beïnvloeden, via de instellingen. Bij Nikon kun je bijvoorbeeld kiezen voor 'levendig', 'natuurlijk', 'neutraal', en nog een instelling die ik nu even kwijt ben. Wat ik bedoel is dat de jpg, *na toepassing van die bewerkingen*, niet meer vlak is.

Andere antwoorden (5)

Je kan de rgb (kleurtinten) waarden aanpassen als je het raw bestand opent in photoshop tot het gewenste resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijker is levels en curves.
Mogelijk moet je je monitor (van je PC) calibreren.
Voor sommige beeldschermen zijn kleurprofielen te vinden, bij de fabrikant of op een site van fotohobbyisten.
Er bestaan ook (dure) meetapparaten om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan best dat je monitor een kalibratie kan gebruiken; zijn je andere foto's ook zo 'flets'? Dan lijkt het er wel op ja...
Een goed en betrouwbaar gratis kalibratieprogramma is "QuickGamma" van Eberhard Werle (D.) Tik QuickGamma even in op Google...er is ook een goede handleiding voorzien. Sukses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook bij bron de link kunnen invoeren :-)
Uiteraard kan het een monitor instelling zijn. Dit is echter niet zo waarschijnlijk..

Als jij je foto's in RAW geschoten hebt, kan het zo zijn dat de software waarmee je de foto bekijkt niet alle camera instellingen goed meegenomen heeft. RAW beelden zijn nl de niet-gebalanceerde ruwe opnames zoals die uit de camera komen. Door vervolgens je camera instellingen er overheen te leggen krijg je de echte kleuren te zien. Kijk bv of je in de camera bv 'bewolkte dag' hebt ingestelt, en in de software dit niet meegenomen hebt: Dan wordt alles wat vaal en koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit hem in dat een digitale camera een bereik heeft van + en - 5 stops. Terwijl een analoge camera een bereik heeft van +- 3,5 stop. En we zijn nu eenmaal de beelden gewend vanuit analoog. Die zijn mooier.
In digitaal wordt het verschil van zwart naar wit dus verdeeld over de 10 stops en niet over de 7 stops. Dus worden de foto's altijd vlak in vergelijking.
Daarom is voor elke foto nabewerking nodig.

In lekentaal is het bereik van digitaal veel groter. Dus alle kleurvlakken kunnen er veel ruimer in opgeslagen worden een dat maakt de foto vlak.
Je schermpje laat eigenlijk al een bewerkte foto zien. Dat moet je op de computer ook nog gaan doen. Bij elke foto.
Dat doe je eenvoudig door naar niveaus te gaan in photoshop. Daarin het witte schuifje naar links waar de histogram als laatste wit is. En zwart naar rechts zodat het zwarte in het beeld ook echt zwart wordt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik heb hier een website gevonden die het uitlegt, jammer dat analoog er niet tussen staat...
http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/111-dynamisch-bereik.html

Toegevoegd na 28 minuten:
Hier is een link voor de bewerking...
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/levels.htm

Toegevoegd na 1 uur:
Om het antwoord volledig te maken, heb je ook te maken dat een digitale sensor lineair is. Terwijl het gewende analoge beeld een curve heeft. Dus ook alle grijstinten worden niet goed in een digitale opname geplaatst.
http://www.ofzenandcomputing.com/zanswers/714/

Ook heb je te maken met een RAW van 16-24 bits kleurdiepte. Dit in vergelijking met een 8 bits jpg afbeelding. Zeker als je dus lineair gaat omzetten, krijg je een hele vlakke afbeelding.

Vanaf het eerste digitale moment zijn de foto's al vlak. Goede fotografen willen de analoge weergaven hebben, want die zijn mooier, spankelender en kleurrijker. Dus maken de goede fotografen al direct de bewerking die nodig zijn hiervoor. Dit dus bij ELKE foto.