Hoe werkt een fototoestel?

het blijft me maar verbazen eigenlijk, wat voor vage voorwerpen ik ook voor de lens haal, altijd krijg ik snaarstrak die dingen terug te zien op de foto.

Het is zo vanzelfsprekend nu, maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik gebruik altijd de camera van mijn telefoon.
maar nou nog iets, is een digitale foto beter van kwaliteit als een -ouderwetse?-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
digitaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is veel te algemeen en het antwoord zou te uitgebreidt zijn om hier te behandelen.

Het beste antwoord

Het antwoord is simpel, eigenlijk zijn de oude spiegelreflex camera's beter. Alleen met de moderne digitale techniek is het makkelijker, helderder en sneller te verwerken en toegankelijk. Verder heb je een voorspelbaar resultaat. Mede doordat je het latente beeld op een film (film heeft een laag zilverbromide in een gelatine laag op een kunststof film) lichtgevoelig.
Wat gebeurd er met een fototoestel, die werkt hetzelfde als een oog. Een oog ziet ook het beeld omgekeerd, als het door de lens van je ook komt, wordt het beeld geprojecteerd op de achterkant van je oogbol. Zo werkt een foto camera ook alleen is de lens van de camera de lens van je oog. Het diafragma zorgt ervoor hoeveel licht er door het gat gaat. Door het gat kleiner of groter te maken. Verder kun je het hoeveelheid licht bepalen hoe lang de film (lichtgevoelig) wordt belicht, dit bepaald ook het beeld, te veel licht, overbelicht te weinig licht onderbelicht. (logisch). De vergroting zoals het aantal MB's op digitale (mobiel) camera wordt bepaald door de Lensen, er zitten een aantal Lensen in de normale camera, door de afstand tussen de Lensen te veranderen bepaal je de vergroting of verkleining. Nu heb je het beeld geprojecteerd op een film, na deze belichting moet het ontwikkeld worden in een donkere kamer. Door de samenstelling van de ontwikkel en fixeer vloeistof bepaal je hoe het negatief ontwikkelt wordt. Na het ontwikkelen van de negatief kun je een positief maken, dus de foto zoals wij hem kennen op papier. Dus je ziet digitaal is een stuk sneller, alleen kun je met analoog fotograferen mooiere foto's maken. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een digitaal fototoestel bevat geen filmrol, maar een geheugenkaart. Dit kan van het type memory-stick, sd-card, mmc-card, xs-card, compactflash-card, … zijn. Elk fototoestel heeft een ander soort kaart. Deze kaarten kunnen uit het toestel genomen worden, en hebben een bepaalde opslagcapaciteit (6 megabyte, 12 mb, 36 mb, 64 mb, 128 mb, … en zelfs 1 gigabite). Hoe hoger de capaciteit, hoe meer foto' s je kan trekken in een steeds betere kwaliteit. De meeste toestellen hebben ook een klein intern geheugen van ongeveer 12 megabyte. Je kan het fototoestel dan aansluiten op de computer, en zo de foto' s in de computer zetten. Daarna kan je ze gaan bewerken met programma' s als Photoshop, paint-studio's, … de foto' s worden dan uit het geheugen wissen, zodat het opnieuw gebruikt kan worden. Elk fototoestel heeft een verschillende resolutie. Die resolutie bepaalt de beeldkwaliteit (hoe hoger de resolutie hoe meer megabyte de foto!) en wordt uitgedrukt in megapixel. Een pixel is een stipje. Een digitale foto wordt opgebouwd uit allemaal pixel' s, die hun eigen kleur aannemen, net zoals een tv of computer (een goedkopere camera kan daar wel eens een foutje in maken). Samen vormen dat bijvoorbeeld 3 megapixels. Dat zijn ongeveer 3 miljoen pixels. Je hebt twee verschillende resoluties: CMOS en CCD. CCD techniek is duurder maar geeft een betere kwaliteit dan CMOS. Een camera waarmee je al een degelijke foto mee kan trekken heeft 2 megapixels nodig. Maar er bestaan professionele camera' s van 12 megapixels! Dit is op een (redelijk) gemakkelijke manier verteld hoe een digitaal fototoestel werkt. Het zou echter een eindwerk zijn om dit volledig uit te kunnen leggen Een digitaal fototoestel bevat bijna alle technieken die een gewoon fototoestel heeft. Het heeft er zelfs meer. Je hebt in een digitaal fototoestel bijvoorbeeld ook zoom, zelfs digitale zoom bestaat. Maar dat laatste is niet zo goed, omdat dat kwaliteitsverlies oplevert. Ook flash is meestal aanwezig, en ga zo maar door. Ook kan je in een digitaal fototoestel de lichtintensiteit en zo kiezen. Als je dan weet dat je ook nog eens in de computer alle mogelijkheden hebt, is digitale fotografie eindeloos. Om boekdelen over te schrijven, zoals ik al zei.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord, ergens van overgeschreven, is 1° niet juist, 2° zwaar verouderd 3° geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, suluap, kun jij het dan misschien beter uitleggen???
Antwoord op een van je vragen. Beste digitale camera beschikt over iets van 20 mp. Miss iets meer of minder.
En een analoge kan je vergelijken met een camera die beschikt over ongeveer 65 mp. (mega pixels)

Dan heb ik het wel over de spiegelreflex camera's