Was er medio 1900 al fotografie toegankelijk voor de gewone mens (portretten van mensen etc)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Jazeker, alleen was het toen nog wel een beetje kostbaar. Meer dan een incidentele babyfoto of een trouwfoto uit die periode kom je dan ook nauwelijks tegen, of het moet van behoorlijk rijke mensen zijn.
Een foto laten maken was in die tijd eigenlijk relatief nog duurder dan tegenwoordig een schilderij laten maken, en zelfs dat is inmiddels voor vrijwel iedereen redelijk betaalbaar geworden.

Bij de foto;s van de oude familie zal dan ook zelden meer dan een enkele groepsfoto (bedrijven maakten die veel met uitstapjes), een trouwfoto of een foto van een baby op een schapenvachtje zitten. Tenzij je uit een behoorlijk gegoede familie komt, dan valt er wellicht meer te genieten.

Toegankelijk was het natuurlijk wel, maar voor jan-met-de-pet was het eigenlijk onbetaalbaar, en voor jan-die-nauwelijks-geld-voor-een-pet-had zelfs helemaal geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee eigenlijk niet, dankzij de Daguerreotypie werd het al iets makkelijker om een portret te maken maar het was meer iets voor de rijksten of voor een hele speciale gelegenheid, meestal bij het overlijden van een persoon. Op internet zij nzo hele collages te vinden van familiefoto's waar ook een overledene op te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Er bestaat een klassefoto van Vincent van Gogh van rond 1880.