Wat voor lens voor mijn Nikon D3000 Camera?

Ik heb een Nikon D 3000 Camera.
Er zit een standaard lens op van 18-55 mm.
Nu wil ik graag een zoomlens. Wat is de geschikte lens voor zeg maar 100 m dichtbij halen? En wat wil dat zeggen 18-55mm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al een zoomlens, maar met een beperkte zoom namelijk 3x zoom (55/18=3). Een 18-200 geeft al 11x zoom (200/18=11). 18 is de stand waarin je helemaal uitgezoomd bent, 55 of 200 de stand waarin je helemaal ingezoomd bent (in deze gevallen dan). Als je binnenhuisfotografie wil gaan doen heb je een 11mm lens nodig, dan zie je meer van de kamer nl. Kijk maar eens de kamer in, pak daarna je camera en dan zie je hoe beperkt het "gezichtsveld" is geworden. Een lens zonder zoom heeft maar een getal bijvoorbeeld 55mm, wordt veel gebruikt door portretfotografen. In principe zijn die beter dan zoomlenzen omdat ze minder lenzen bevatten en dus minder licht tegenhouden.

Het beste antwoord

18-55 wil zeggen dat je een groothoek tot licht tele, een zogenaamde transstandaard zoom hebt.
Bij 18 mm heb je redelijk groothoek, je krijgt er veel mee op je plaatje, draai je aan de zoomring, ga je via 20 en 24 naar 35, wat ongeveer de "normaal waarde" is voor een camera met APS C formaat, hiermee maat je foto's die je ook met een camera met een vaste lens zou maken. Dan draai je verder naar 55, wat in de fotografie een "portretlens" wordt genoemd, een ideaal bereik als je iemands hoofd en schouders kiekt, want dan komen de verhoudingen het best uit (geen te grote neus of kin e.d.)
Als je iets op honderd meter wilt fotograferen, zul je een aanmerkelijk langer brandpunt moeten hebben, gdannonym heeft het over de 18-200, maar persoonlijk vind ik dat niet de beste keuze, want overlapt deze compleet, en is best een dik ding, waar je dan altijd mee rondzeult. Nikon heeft ook een 55-200, die sluit mooi aan op je bestaande lens, en je zet hem er alleen op als je hem nodig hebt. Ga maar eens kijken bij de winkel, en veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor die camera is volgens mij een alrounder het beste. Dus zeg maar 18-135mm of 18-200mm. De voornaamste reden is dat je met een D3000 nog niet precies weet wat je wilt gaan doen in de fotografie. Ook niet als je deze vraag stelt. En met een all-round lens kan je in elke situatie je ei wel kwijt.
Het voordeel is ook dat je nooit hoeft te wisselen en dat is weer beter voor je sensor.

Het nadeel is dat de kwaliteit wat minder is. Maar als leek zie je dat (nog) niet. Bovendien is het goed besteed geld, omdat je dan nog goed je richting kunt gaan bepalen. Na een jaar of 2 wil je hoe dan ook een andere lens hebben. Daar ontkom je gewoon niet aan.