past een statief op elk digitaal fototoestel?

Ik ben op zoek naar een statief voor mijn digitaal fototoestel: Pentax K10. Op internet staat er telkens bij een bepaald statief: 'geschikt voor, met een opsomming van allerlei modellen van één bepaald merk', maar ik vroeg me af of niet elk statief past op elk soort fototoestel? Het is toch maar gewoon onderaan indraaien?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3.3K

Het beste antwoord

Op zich is de schroefaansluiten universeel en dus geschikt voor elke camera.
Echter kan het wel zo zijn dat sommige statieven te licht zijn voor de zwaardere camera en de zwaardere lensen.
Zo was ik begonnen met een statief van 70 euro. Maar toen ik een nieuwe lens kocht, was die statief te licht geworden en moest ik een betere statief hebben.

Bij een statief staat vaak vermeld voor welk gewicht hij is bedoeld. Dit is dan voor de lens en de camera samen. Vooral het scharnierpunt van het statief is niet altijd top. Een kogel schanier punt is in mijn optiek de beste en het handigste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar slaat die min bij jou nou op? Nog beter antwoord kan je er niet op geven lijkt me. Die van mij is al twijfelachtig maar misschien nog te begrijpen als je jouw verhaal leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Past altijd, zelfs videocamers's werken altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe past elk statief op iedere camera. Er bestaan echter twee maten aansluitschroef, een kleine, die op bijna allen amateur en semi pro camera's zit, en zelfs op de meeste pro DSLR's, en een grotere die je op de echte dure grote jongens treft. Jou K10 past echter op ieder statief dat een kilo of vier vijf kan behappen, dit is een gegeven dat bij het statief (als het kwaliteit is) staat aangegeven.