Hoe kan het dat mijn camera zegt dat de batterijen leeg zijn, terwijl dit niet zo is? help aub!

Ik koop/gebruik nieuwe batterijen, en ik kan meestal maar 2 foto's nemen of ze zijn alweer "leeg".. Volgens de camera dan. Bij andere apparatuur doen de batterijen het wel gewoon en zijn ze wel vol. Vind dit echt heel irritant, en denk dat er iets mis is met de camera ofzo.. Kan dat zijn? Of ligt het alleen echt aan de batterijen? Want bij sommige batterijen doet ie het wel gewoon goed, en bij sommigen (de meeste) helemaal niet goed. Soms gaat het ook niet eens aan!
Heb trouwens een Samsung ES28.
Heb jullie hulp echt nodig!
Alvast bedankt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook met mijn camera. Splinternieuwe batterijen doen soms niets. Kijk even op de camera of beschrijving welke soort er in moeten, want dat maakt het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voornamelijk ook de reden waarom ik bij een camera-advies aangeef om niet een camera te nemen met gewone batterijen. Maar eentje met een eigen en wisselbare accu.
Helaas hebben jullie nu niets aan deze opmerking.

Het beste antwoord

Voor de camera zijn NiMH -batterijen zonder meer het meest geschikt.
Sinds een jaar of twee zijn daarin twee types.

Het nieuwe type heet 'ready to use', 'voorgeladen' of iets dergelijks. Ze zijn speciaal ontworpen voor een lage zelfontlading.
Deze batterijen kun je dus gebruiken, als je maar een enkele keer een foto wilt nemen. Ze zijn dan niet leeg zoals 'gewone' NiMH-batterijen.

Vooral 'oude' NiMH-batterijen van 2500 mAh en meer hebben een sterke zelfontlading, en zijn daardoor alleen geschikt voor een hele rapportage.

Alkaline is minder geschikt, doordat veel energie verloren gaat vanwege de hoge stroomvraag (door de interne weerstand).
Zink-koolstofbatterijen zijn nauwelijks geschikt.

Li-ion batterijen zijn niet goed verkrijgbaar. Wel in China, trouwens. Je hebt een speciale oplader nodig, anders kunnen ze exploderen. Het gewicht is 30% lager ten opzichte van NiMH, maar ze gaan minder lang mee doordat al in de fabriek het chemisch verval begint.

Het kan zijn, dat je camera bij half lege batterijen al stopt. Dat heb ik ook, helaas weet ik daarvoor geen oplossing. Iemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In plaats van gewone alkalinebatterijen kun je er ook oplaadbare batterijen indoen. Ik heb zelf ook ervaren dat met gewone batterijen mijn camera het wel erg snel opgaf, maar met oplaadbare batterijen houdt hij het een heel stuk langer vol!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merkwaardig als je bedenkt dat oplaadbare batterijen 1,2V zijn terwijl Alkaline batterijen 1,5V leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker merkwaardig.
Wellicht gebruik je geen Alkaline batterijen maar het goedkopere "Long life" type.
Deze batterijen hebben een hogere inwendige weerstand waardoor de afgegeven spanning lager wordt als ze veel stroom moeten leveren.
Alkaline batterijen en ook oplaadbare batterijen van het type NiMH of Li-ion presteren beter.