Ik zou graag een videocamera willen kopen, maar ik heb geen idee aan welke eisen een goede videocamera voldoet. Kan iemand mij helpen?

Er zijn heel veel verschillende soorten videocamera's en daardoor weet ik niet welke nou een goede is en welke niet: bv. Er zijn videocamera's met 5X optische zoom en andere met 50X optische zoom. Dit lijkt mij een enorm verschil terwijl de camera's in kwestie niet zo heel veel in prijs verschillen; is een harde schijf van 80GB beter dan een SDHC-geheugenkaart? Hoeveel pixels heeft een goede videocamera? Zijn de geluidsverschillen merkbaar tussen goedkope en iets duurdere videocamera's?...

Ik zou het heel leuk vinden als ik op (al) deze vragen een antwoord kreeg. Als jullie een goede videocamera weten, kunnen jullie dan de naam er van geven (nog zoiets, is er een verschil tussen Sony videocamera's en JVC-videocamera's?) De prijs mag maximaal €450 zijn (mag ook een beetje meer, maar niet veel)

Bedankt

Daen

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt voor de goede reacties tot nu toe. Ze waren al echt een hulp (heb kieskeurig.nl ondertussen al opgeslagen tussen mijn favorieten). Ik zoek echter geen camera die ook kan filmen, maar gewoon een videocamera van een goede kwaliteit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.4K

Het beste antwoord

Ik heb even de test van de Consumentenbond bekeken en daarin komt (in de prijsklasse die jij aangeeft) de JVC Everio GZ-HM550 (479 euro) als "Beste koop" naar voren, met als eindcijfer 6,6. De daarop volgende (nogmaals: in de door jouw gewenste prijsklasse) zijn de Canon Legria HF M306 (369 euro - 6,4) en Sony HDR CX130E (370 euro - 6,2).
De hoogste totaalscores zijn voor de Canon Legria HF S21 (961 euro - 7,3), Legria HF S20 (668 euro - 7,3) en Panasonic HDC SDT750EG (749 euro - 7,2).

Het beste kun je (zoals al gezegd) even kijken naar de reviews op http://www.kieskeurig.nl/videocamera/beste.
Ook moet je even serieus stilstaan bij de gemaakte opmerking dat de doorsnee pc niet berekend is op het bewerken van HD-video's. Anders loop je het risico dat je een schitterende camera hebt gekocht, maar dat je de opnamen niet kunt bewerken.

De meeste video's worden pas echt mooi als je bij de opnamen een statief gebruikt. Doe je dat niet, dan krijg je bij opnamen van veraf, waarbij je de zoomfunctie gebruikt, al heel gauw bewogen beelden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als alternatief zou je ook kunnen overwegen om een goede fotocamera met HD videofunctie te kopen, bijvoorbeeld van Panasonic.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord! Het was zeker nuttig om een goede keuze te maken.

Andere antwoorden (4)

Kijk op kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is de kwaliteit van de lens. Ik sta ook voor dezelfde keuze als jij en ben inmiddels tot de overtuiging gekomen dat ik niet een aparte videocamera ga kopen maar een fototoestel met een HD video functie. Dan heb je twee in een. En het is naar verhouding goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je een DSLR kopen dan want de filmpjes die van gewone fotocamera's af komen zijn niet altijd even best.
Heb zelf een HD-camera met 12x optische zoom en ben daar tevreden mee, meer zoom betekent dat je of een vaste hand of een statief of een hele goede stabilizer nodig hebt.

Ik zou zelf altijd gaan voor een camera met SD-kaart ipv een mogelijk geluidmakende hardeschijf die ook kapot kan gaan (SD kan vast ook kapot, maar dan wissel je hem om). Heb een 16GB kaartje en je batterij is toch 2x leeg voor dat je kaartje dan vol is. Je kan tegenwoordig ook 32 GB kaartjes kopen voor een leuke prijs(let wel op class)*bron.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tegenwoordig filmen de meeste consumenten HD-camera's in 1080i50 ofwel 1920x1080 resolutie. Er zijn er paar die in 1080p50 filmen maar dat is een echte aanslag op je PC qua verwerking.

Toegevoegd na 15 minuten:
Heb nog een leuke camera opgezocht. Deze doet dus 1080p50, dus of je moet een behoorlijke pc hebben om het te bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog een sony met een digitaal bandje erin. Zou kwalitatief veel beter zijn dan een met CD of met kaartje. Ik gebruik mijn camera zelden; je moet wel vader geworden zijn of zo om een videocamera te kopen denk ik. Als ik er nog een zou kopen zou ik een JVC van zeg 200 euro of minder kopen. Voldoet prima voor je doel. Overigens 50 x optische zoom lijkt me wat erg veel? Denk ook aan gewicht en grootte van de camera. Ik kan mijn sony gemakkelijk in mijn zak steken. Als je ook foto's kunt maken met je videocamera (andersom ook trouwens) hoef je maar één apparaat mee te sjouwen. En neem van mij aan, zo'n apparaat wordt steeds groter en zwaarder, hoe langer je hem meesleurt.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik denk, beste Daen, dat je beter kunt definieren waarvoor je die camera wil gaan gebruiken. Het feit dat je deze vraag hier stelt doet vermoeden dat je geen videocamera hebt en er ook geen ervaring mee hebt. Wik je gewoon bewegende foto's maken van je vakantie, wil je een video van je kinderen hebben of wil je echt mooie video's gaan maken.

Toegevoegd na 17 uur:
Als je de semiprofessioneel met de camera wilt werken, kun je beter op school vragen, wat je het beste kunt kopen. Ik denk dat op school professionele camera's worden gebruikt, die vele duizenden euro's kosten, maar ook jaren meegaan. Ik zou als ik jou was voor een voordelige camera gaan van JVC of zo. Als je verder wilt gaan in dit vak, moet je toch een professionele camera hebben en met deze goedkope camera kun je heel veel doen/leren. Trucages die je met dure camera's kunt, kun je ook met een programma om films te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt nogal aan wat voor een met bandje, HDV of DV, en welke camera met kaartje of DVD(SD/HD?). Ben helemaal dol op het gebruik van kaartjes. Filmen en direct uploaden naar youtube vanaf het kaartje of direct bekijken op mn PS3. Heb laatst een paar filmpjes van mn zusjes camera moeten capturen met behulp van de camera zelf, wat een ge-etter is dat dan weer zeg, overal kabels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, mijn bedoeling is: ik wil over twee jaar in een filmschool studeren (ik ben nog een puber), en dan daar de richting cameraman + montage: ik ben dus van plan zelf filmpjes te maken en ze dan te bewerken. Ik wil daar dus mijn beroep van maken. Mijn bedoeling nu is dus: een camera hebben -> filmpjes maken (zo professioneel mogelijk) -> bewerken. Het gaat dus niet om gewoon vakantiefilmpjes te maken.