Welke spiegelreflex camera is het beste en betaalbaar?

Ik begin in het najaar met een particuliere opleiding,
en ik heb hier een spiegelreflex camera voor nodig.
En ik wil graag weten van de kenners welke ik het beste kan kopen?!

Ik heb nu deze:

(Canon PowerShot SX210 IS Digitale camera - compact - 14.1 Megapixel - 14 x opt. zoom )

Deze heb ik iets van 7 maanden dus nog vrij nieuw wat kan ik hier dan mee? Heeft het nog zin om deze te gebruiken? als ik zo'n nieuwe spiegelreflex camera heb gekocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het makkelijker om aan te geven wat je budget is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd

Het beste antwoord

Moeilijk, de beste en betaalbaar, zal voor de meesten onder ons niet te verenigen zijn ;-) de beste is (volgens velen) de Nikon D3s, peperduur. Betaalbaar op het niveau waar jij naar streeft zou een D7000 zijn. Alle mogelijkheden aanwezig om te leren werken met zo'n ding, maar toch schappelijk geprijsd. Vergeet echter niet, dat als je zo'n opleiding gaat doe, je niet wegkomt met je kitlens, hoe goed die ook is, dus je krijgt t.z.t. te maken met nieuwe uitgaven. ECHTER als je voor deze D7000 kiest, heb je de mogelijkheid om heel veel extra's, die je misschien niet zo vaak nodig hebt, via het zeer uitgebreide tweedehands circuit aan te schaffen, omdat op deze body b.v. alle Ai objectieven en latere modellen van Nikon kunnen worden gebruikt, plus veel andere extra's. Bij Canon heb je op dat gebied veel minder keus, en Sony valt helemaal buiten de boot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je het beste zo goedkoop mogelijk en het liefste een 2e hands camera. De kans is groot dat je na de cursus en enkele maanden fotograferen hele andere eisen aan een camera gaat stellen dan nu in eerste instantie. Dan zou je een goede nieuwe camera kunnen kopen omdat je dan goed weet wat je precies zoekt en wat jij graag als opties wilt.

veel fotoplezier gewenst!

Toegevoegd na 1 minuut:
en ja, die andere camera houden! Ook ik heb een simpele variant van de aldi die ik (ben ik heel eerlijk!) vaker pak om mee te nemen bij uitjes dan mijn spiegelreflex, puur om het formaat!

Toegevoegd na 5 minuten:
deze hebben wij (iets anders) , maar pas na 2 jaar hebben we deze gekocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het goed dat je zegt dat ik nader de opleiding andere eisen kan gaan stellen en snel weer beter wil!!. ik vind dit nogal erg leuk om dit doen weet nou niet zo zeer of ik dit een passie kan noemen, maar wil consant beter worden misschien ooit als prof. Maar tot zover geniet ik als amateur. Een 2e handse is daarom helemaal niet zo vreemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan zou ik een nikon gaan gaan die lekker in de hand ligt, ook zou ik dan voor Nikon 55-200mm objectief gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk is het he?! met je camera erop uit en steeds opzoek naar het perfecte plaatje, de wereld om je heen vast leggen enzo. Het is absoluut een passie! Ga vooral door en de beste leerschool is: DOEN! ps ik dacht dat jij als vraagsteller de reactie stelde, foutje bedankt! ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wicc, met je advies 55-200 stuur je de vraagsteller direct richting tele op. Misschien wil die wel reportagefotograaf worden en dan werk je meer met groothoek. Met tele ga je vanzelf ver van de foto staan en dat wordt dan weer afstandelijk. Terwijl je als kijker juist tussen het tafereel wilt zijn. Wel goed dat je aangeeft dat na de opleiding je iets anders wilt. 2e hands is prima, en je kunt altijd weer 2e hands verkopen. Die markt is heel actief. Niet iedereen heeft het geld voor deze super leuke hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind juist deze lens heel mooi fotograferen bij portretfotografie. Ik zei het al he, ik ben een leek in termen, maar wat ik zo mooi vind is het effect van een gezicht heel scherp en de achtergrond heel vaag. Dat geeft de kijker ook het effect van heel dichtbij staan en je hoeft echt geen meters afstand van je model te staan om er een prachtig portret van te maken..Ik zal een kijken of ik bij mijn reactie nog een foto kan plaatsen met het effect waar ik op doel.
Ik ging er even vanuit dat de 18-55 er al bijzit, dan vergroot je je mogelijkheden wel met de 55-200 ERBIJ, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt daarin gelijk. Het is een mooie portretlens. Mijn avatar is genomen met een 50mm F1.8 en ik wilde juist IN mijn gezicht naar de onscherpte toegaan. Ik snap wat je bedoeld en ook als aanvulling op de kit lens.
Toch wil je ook naar een kwaliteitslens. Dus met een goede lichtsterkte. Mijn kitlens was 18-135mm dus kon ik direct een groot gebied aan. Daaruit heb ik na een jaar een professionele en dure lens gekocht van 18-55mm F2.8. Dit is mijn hoofdlens en door die lichtsterkte kan ik ook beter fotograferen in minder licht. Want de iso van mijn camera is maar beperkt bruikbaar tot iso400. Een goede camera geeft dat probleem weer niet maar is wel rete duur.
Soms moet je gewoon "leren" roeien met de riemen die je hebt. Want een goed wordt door de fotograaf gemaakt en niet door de camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens! Het is ook juist het improviseren af en toe wat het tot zo'n geweldige uitdaging maakt. Je in allerlei bochten wringen, op ladders gaan staan, op je buik in de modder liggen voor het "perfecte"plaatje, en nog zoveel meer andere gekke dingen uithalen, heerlijk!!Het mooiste, nee meest bijzondere wat ik heb mogen fotograferen was trouwens een overleden dierbare vrouw. Mijn schoonmoeder.... Ik heb er een reportage over mogen maken.....Dit zal mij altijd bijblijven en zijn de meest emotionele afbeeldingen die ik ooit heb vast gelegt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had jij trouwens een softbox aan de rechterkant staan voor je avatar afbeelding? zo nee, hoe had je de belichting dan staan? Ik vind het een mooi effect van schaduw namelijk links....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuk dat je dat vraagt. Ja ik had een softbox rechts en wat hoog zodat de onderkant van mijn oogkas ook wat donkerder wordt en zo laat zien dat mijn oog achter de wenkbrouw staat als diepte werking.
Achter me stond hoog een spot omlaag met honinggraad om het lichtverloop te krijgen op de achtergrond doek.
Als de opleiding geen eisen stelt, moet je gewoon in de winkel kijken naar een canon, Sony of Nikon. En ze gewoon beetpakken en door de zoeker kijken. Degene die jou het beste in de hand liggen en die het mooiste zoekerbeeld hebben, en binnen het budget valt, de beste keus zal zijn.

Die compakt moet je niet weg doen. Een dslr neem je niet altijd mee. Bv naar pretpark oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening zou ik voor een Canon gaan. Maar wat is ‘betaalbaar' (de prijzen lopen uit een van €239 tot over de €6000)?

Je hebt een Canon EOS 1000D voor €369.
Misschien vind je dit te goedkoop (of juist te duur), je kunt dan altijd voor een duurdere (en betere) gaan, zoals de Canon EOS 450D Body (€459).

Kijk goed wat je allemaal wilt; welke functies heb je perse nodig en welke gebruik je zelden of helemaal niet?

Kijk eens op de site die ik bij de bron heb ingevuld. Hier kan je invullen wat je graag ‘wilt/nodig hebt’ en kijk of je wat leuks kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met uw huidig toestel kan je zeker en vast nog heel wat mee. Het zijn indd de ideale dingen om mee naar pretparken of feestjes te nemen. Iets waar een dsrl zich niet zo makkelijk toe leent.

Ik weet niet wat het budget is maar als instapmodel lijkt een Canon 1100D (ong. 400 €) me ideaal.
12 megapixels, HD opnames en ISO waardes tot 6400 lijken mij meer dan redelijk.

Qua lens weet ik niet wat er juist vereist wordt voor de opleiding. Ik neem aan dat een standaard lens 18-55mm goed genoeg is? Die komen rond de 100 €.

Een tip: Je kan een UV filter gebruiken om de lens te beschermen tegen stof en krassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die compact ga je tijdens de opleiding zeker niet gebruiken.

Als je namelijk geleerd hebt om goed met een spiegelreflex om te gaan, dan zul je iedere compact te beperkt gaan vinden.
En de kwaliteit zal je niet meer bevallen.
Want je gaat in RAW werken en de mogelijkheden die je dan hebt zijn eindeloos.

Canon heeft drie series.
XXXD
XXD
XD
Waarbij de X staat voor de cijfers van de nieuwste types die bij de serie horen.
Allemaal 18 megapixel.
{{En dan de professionele EOS 5D Mark II. Die is het allerbeste en ook het duurste, dus die zul je wel niet nemen.}}
Ik zou alleen de body kopen en niet een set.
De kitlenzen zijn namelijk niet zo best.

Als je Engels goed genoeg is kijk dan op
http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/canon/eos-50d-slr/canon-eos-50d-slr-review.html

Zeer uitgebreide reviews van bijna alle camera's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er zal zeker met RAW gewerkt worden. Ook al leer je de perfecte foto te maken (technisch gezien) en zal RAW niet nodig zijn. Alles wat je met RAW kunt beinvloeden kan je ook met lichtmeten, kleurcorrectie in de camera en lichtopstelling verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juist de bedoeling dat RAW niks beïnvloed.
Alles wat je na de opname nog in RAW kunt aanpassen (nou ja, alles..) zou je ook via lichtmeten en dergelijke van te voren in orde kunnen hebben, als je daarvoor de tijd hebt/krijgt. Als je in Raw en foutje maakt kun je naderhand nog corrigeren (binnen zekere grenzen), in JPG kun je dat nauwelijks.
daarnaast houd je in RAW ALLE beeldinformatie, terwijl er bij JPG heel veel wordt weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/canon/eos-50d-slr/canon-eos-50d-slr-review.html Dit is niet echt een test, alleen een review, oftewel bespreking van de mogelijkheden........
Ik heb die van mij ook tweedehands gekocht. Een canon 400d. Erg tevreden mee! Bij tweedehands zou ik de camera wel ophalen en uittesten. Je weet nooit wat er mee is gebeurd en het is toch een grote uitgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut ophalen, maar gelukkig is mijn ervaring dat de hobbyfotografen onder ons toch wel een bepaald respect naar elkaar hebben. Ik heb 3 maal 2e hands gekocht en opgehaald en deze mensen namen steeds ruim de tijd om te laten zien hoe het werkte en vaak gingen we de foto's ook op de pc zetten enzo. Als een verkoper je niks kan vertellen of laten zien over de camera, is het foute boel denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik heb een tweedehands gekocht voor 200 euro, met nog extra lens er bij. Eenmaal bij de verkoper aangekomen kreeg ik aan de keukentafel een uitgebreide demonstratie van functies en handige tips, ook mocht ik altijd nog bellen/mailen als ik vragen had!
De camera was nog helemaal zonder beschadiging en alles (doos/bon/toebehoren) was keurig bewaard. Dit zegt wel iets over hoe iemand met het ding is omgegaan.
Ik heb hem nu al jaren en hij doet het nog steeds prima! Waar je op moet letten? goed in en uitzoomen. lopen de mechanismen soepel? zit er geen vocht in lenzen? Als het toestel nog helemaal netjes is, is het aannemelijk dat er ook netjes mee omgegaan is. Veel mensen gaan over op een duurdere camera, niet omdat de oude het niet meer doet, maar omdat ze een model hoger willen. Hierdoor zijn er tweedehands heel veel prima camera's te krijgen, en inderdaad, de echte hobbyist is zuinig op zijn spullen!
Welke opleiding is het? De fotovakschool, fotoacademie of anders?

Voor die opleidingen zul je een camera moeten hebben met een volledige handmatige instellingen. Er wordt namelijk niets op de automaat gedaan. Een compact is niet voldoende. Dit moet een SLR zijn. (Heel misschien mag de canon powershot G13).

Maar geen risico nemen en een SLR nemen. Ik heb destijds een Nikon D80 gekozen en op de opleiding zag je ook de D70. De D80 is een semi professional en dus een middenklasse. Maar in het 2e jaar (fotoacademie) zal je dat men al een full frame camera wilde hebben of zelfs een middenformaat zoals de hasselblad of technische camera. Ik moet zeggen dat dat de beste camera's zijn, maar peperduur.

Is het echt een professionele opleiding, reken dan maar op een flinke kostenpost. Ik kon nog een deel terugvorderen van de belastingdienst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt ook een goed statief nodig. Een dure lichtmeter. Een goede reportageflitser. Een goede lens.
Als je thuis nog de opdrachten wilt maken ook een studioflitsset. Daarnaast een goede fotoprinter en papier en inkt. Dat zijn ook grote kostenposten.
Maar goed dat is wat ik over hebt na 2 jaar zo een opleiding (ben ermee gestopt). Maar wel nog zeer bruikbare producten.

Het is niet om je af te schrikken. Ik heb zeer veel genoten van de opleiding en heb een hele goede basis nu. Helaas werd het voor mij te druk allemaal.

Beschouw je compact maar als een leuke vakantiecamera. Als het je vak of school wordt zal je de vakantie ook daarvan even vrij willen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is grijs prikken? Dit is ook een vraag hierop gv.
Ik had ook een antwoord, maar als leek in termen ga ik nu twijfelen. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat het nu precies is, Jij ben de expert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grijs prikken. Daarmee moet je eerst weten dat de lichtmeter in je camera het licht meet. Maar dit wordt gebaseerd op een 18% grijs tint (middengrijs).
Maw, de camera heeft alleen de perfecte lichtmeting te pakken als het onderwerp/beeld middengrijs is.
Is het beeld/onderwerp wit, dan de camera nog steeds 'denken' dat dit grijs is en zal de sluitertijd en diafragma daarop instellen met als gevolg dat het beeld 2-3 stops wordt onderbelicht. Het grappige is dat het beeld dan wel 'midden-grijs' is geworden. Precies wat de camera dus 'denkt'. Maar goed, de wetenschap is dus dat elke camera het gehele beeld als midden-grijs beschouwd. Het totaal dus, waarbij er ook verschillende lichtmeet-technieken zijn. De meest toepasbare is de center-weighted meting. Dat wil zeggen een grote cirkel in het midden van het beeld. Dat hele stuk wordt als midden-grijs beschouwd. Met grijs prikken wordt bedoeld 'prikken = spotmeting' op een middengrijs vlak/onderwerp/voorwerp. Spotmeting is maar lichtmeten op een klein deel van het beeld.
Middengrijze voorwerpen zijn o.a. Licht-donkere bewolking, gras, grijskaarten. Dit is een grijskaart kleur welke je kunt kopen bij de betere fotozaken:
http://www.frans-petrij.nl/canon_eos350d/witbalans/grijskaart.jpg Dit legt het verhaal ook redelijk goed uit:
http://pics.idemdito.org/fysica/belichting.htm Neem als oefening maar eens een foto die helemaal wit is. En een foto die helemaal zwart is. Je zult zien dat beide foto's middengrijs worden.
Ga ook eens na hoe je dit kunt corrigeren met je camera! Je ziet dit heel vaak:
http://farm6.static.flickr.com/5126/5352733780_5a0dd694bd.jpg Op een sneeuwlandschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb de vraag even opgezocht en dit 1 op 1 als antwoord neergezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fotovakschool, en het is eerst 3 maanden en kan dan daarna verder kijken hoe of wat. Ik kies hier voor omdat ik slechte ervaringen heb gehad met scholen (in de zin van geen lessen krijgen, leraren die geen goede lessen geven en ongemotiveerde mensen in een de klas), en dus van een particuliere school meer verwacht(of dit zo is moet blijken, maar bijna alles blijft een gok in het leven) meer specialisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@s0phie, ik heb daar wel goede verhalen over gehoord. Het is in Amsterdam? Koop alleen maar de SLR camera, tijdens de lessen en voortgang zal je wel vertelt worden wat je allemaal nog meer nodig hebt. Qua printer heb ik het 1e jaar met mijn bestaande printer gewerkt. Maar uiteindelijk waren de afdrukken gewoon niet goed genoeg en heb ik toen pas een nieuwe printer gekocht.
Maar ook dat zal je allemaal wel te horen krijgen. Hopelijk zal de opleiding je bevallen. Er lopen in ieder geval allemaal mensen rond met een passie. En dat is prachtig om mee te maken. --- Zelf heb ik 2 jaar de fotoacademie gedaan in A'dam. Maar het niveau ligt enorm hoog en je moet er enorm veel tijd in steken welke helaas niet tot mijn beschikking was. Ik werk er nog full-time bij.
In de 2e jaar moesten we al cover maken voor tijdschrift Elle, welke volledig in de style paste. Inclusief zoeken van modellen, visagie, studio, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym: Apeldoorn is het, en ik zal zien wat die 3 maanden mij allemaal gaan brengen?! Want die maanden gaan mij als goed is vertellen of ik er verder in wil(een opleiding wat jaren duurt of korter). Als ik dat onderste stukje van je lees, dan denk ik wel wat benauwend allemaal. Maargoed ik ben er ook totaal niet vaardig in kwa termen wat ik allemaal lees is veel abracadabra voor mij. Fotograferen vind eenmaal helemaal leuk, en daar gaat het tenslotte om!