Is Night vision het zelfde als infrarood?

Ik heb een Webcam met Night vision is dat dan infrarood?

Toegevoegd na 36 seconden:
De webcam is voorzien van 4 LED`s (Night Vision)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Het beste antwoord

Niet Per se hetzelfde.

Night vision is de verzamel benaming voor het mogelijk maken om in het donker toch te kunnen zien.

Dit kan op 2 manieren: infrarood en door het versterken van licht. (available light).

De bekende groene videobeelden zijn trouwens een keuze: men zou ook kunnen kiezen voor blauw of rood maar de mens is nu eenmaal gevoeliger voor verschillende gradaties (tinten) groen dan enig andere kleur.

Als er heel weinig licht is bijvoorbeeld een bewolkte nacht, zonder enige verlichtingm dan zal het beeld erg ruizen (korrelig) doordat men van niets toch iets probeert te maken door het te veel te versterken. Hiermee hebben we meteen het nadeel van deze techniek: wanneer er echt geen licht is, kan zelfs met deze apparatuur niets meer gezien worden terwijl je met infrarood vaak nog WEL beelden kan zien. Vaak worden deze 2 technieken ook naast elkaar gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Jouw kamera werkt dus met infrarood.
Iedere sensor (foto of filmkamera) registreert infrarood maar normaal wordt deze weggefiltert. Bij nightvision wordt juist dit deel van het spectrum gebruikt. Er zit hier geen kleuringformatie in! (komt immers uit het voor de mens net-niet zichtbare gedeelte van het rood)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, klopt.. Leuk om te weten dat elke camera infrarood kan zien maar dat er soms juist een filter voor zit om er geen last van de hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Night vision is het versterken van kleuren en die dan als een kleur weergeven. Software zou het daarna wel kunnen kleuren, maar het is niet waarheidsgetrouw.