Als je de ogen van een gemiddelde Nederlander omzet in Megapixels, hoeveel Megapixels zijn dit dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Zoals ik het me herinner van de biologielessen, zit het als volgt.

Er zitten ongeveer 127 miljoen sensoren in de retina van het oog. Dit zijn echter niet allemaal lichtgevoelige sensoren zoals die in een camera, en liggen op verschillende lagen. Vele van die 127 miljoen worden gebruikt om de informatie van voorgaande lagen te verduidelijken en "samen te vatten" door bijvoorbeeld plaatselijk het contrast op te schroeven (althans, zo worden hun signalen uiteindelijk geïnterpreteerd).
Vervolgens is het ook nog eens zo dat het, zoals al vermeld, niet eerlijk verdeeld is in het oog. We hebben een "gele vlek" waar we enorm scherp zien (wellicht een hogere pixel-dichtheid dan de hudige camera's, maar dat weet ik niet), maar ook een "blinde vlek" waar we helemaal niets zien. Verder gebruiken we in het licht andere sensoren dan in het donker.

In de zenuwbaan die van de retina naar onze hersenen loopt, liggen ongeveer 1,2 miljoen zenuwen. Dit betekent dan dat 127 miljoen sensoren uiteindelijk tot 1,2 miljoen "pixels" aan informatie komen.

Vervolgens is het wel weer zo dat onze hersenen er een heleboel "pixels bij bedenken".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan niet, want je oog heeft geen pixels
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is getest en het bleken er meer dan 100.000 te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dat wilt vergelijken heb je het dus over hjet aantal 'picture elements' in je oog, dus het aantal elementen waaruit het totaal beeld wordt opgebouwd.

In je oog zitten zo'n 100 miljoen lichtgevoelige zenuwuiteinden. Dus dat zou met rond de 100 megapixels te vergelijken zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1,2,3.. veel!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er stond laatst iets over in NRC-Next (kan het online ff niet vinden). Ik geloof dat het effectief neerkwam op 4 megapixels. Maar het is inderdaad lastig vergelijken. Je ziet maar een klein stukje scherp, en de hersenen doen behoorlijk veel beeldverwerking.