Wat veroorzaakt het flikkerende beeld tijdens het filmen of fotograferen van bijvoorbeeld een TV?

Laatst wilde ik een foto maken van een digitaal 'benzineprijs bord' (€1,59 dat moet vast gelegd worden). Maar de camera kon het beekd niet correct vastleggen door het flikkerende beeld.

Dit princiepe heb je ook bij andere vormen van het vastleggen van digitale beelden zoals TV.

Ik heb wel een idee van de oorzaak, maar wellicht hebben jullie een mooie uitleg hiervoor!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
13.3K

Het beste antwoord

Het is het stroboscopisch effect: als je filmt worden er eigenlijk een serie losse foto's gemaakt met een vaste tussenpoos en dat kan interfereren met regelmatig bewegende of knipperende voorwerpen in beeld.

Een televisiebeeld bijvoorbeeld wordt met 25 beeldjes per seconde ververst, en wordt dus ook telkens even uitgeschakeld, soms niet het hele beeld tegelijk maar deel voor deel.
Het menselijk oog dat continue kijkt merkt deze onderbrekingen niet op omdat ze te kort zijn om waar te nemen.

Als je dit met een videocamera filmt die een iets andere beeldfrequentie heeft dan zal op het ene beeldje de onderbreking op de ene plek staan, bij een volgend beeldje weer op een iets andere plek.
Je ziet op het filmpje een donkere balk over het tv scherm "lopen".

Een display van een benzinestation bestaat tegenwoordig meestal uit een aantal LED-lampjes.
Uit technische overweging worden die lampjes ook niet continue aangestuurd, maar sequentieel na elkaar.
Het beperkt de energie die de besturing moet leveren en verhoogt de levensduur van de LEDs doordat die niet continue hoeven te branden.

Het oog merkt weinig van het "flikkeren" omdat het daar te traag voor is maar jouw filmcamera zal net als bij het voorbeeld van de tv de ene keer een beeldje met de ene serie LEDs zien, de andere keer weer een andere serie.

Als je een losse foto maakt is het maar net een tref welke LEDs je zal fotograferen.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beelden zoals bij een TV worden opgebouwd uit 2 'fields' met een ververs frequentie van 50Hz, of uit 1 frame met een ververs frequentie van 25Hz (progressive scan). Wat er nu gebeurt is dat je shuttersnelheid van je camera niet synchroon loopt met de ververs frequentie van je TV, je ziet dit vaak als een zwarte balk die over het scherm loopt(blanking) Bij duurdere camera's kun je de shuttersnelheid zo aanpassen zodat de zwarte balk buiten het beeld verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo'n ding heet "sluiter". Tv beeld opnemen met tijd die langer is den de ververs tijd van het beeld helpt ook. Probeer 1/20of 1/15