30FPS en HD of 60FPS en 320 bij 480

Zelf heb ik afgelopen maand een Samsung WB600 gekocht en hier kun je kiezen tussen 1280HQ en 30 FPS of 60FPS en 320 bij 240 als je gaat filmen. Maar, ik weet niet wat ik zou moeten kiezen.

Qua kwaliteit is het filmen met 1280HQ, hetzelfde als mijn oude camera, niet veel byzonders, verwacht als HD wel wat meer contrast, maar bij veel zoom is het object zeer wazig soms. De 320 heb ik nog niet geprobeerd.

Nu ben ik iemand die vooral vliegtuigen/helikopters/hulpverlening (ambu+poli+brw met sirene), filmt. Dus, ik had niet echt een al te hoge eis (mede omdat ik gewoon mijn oude camera die helemaal kapot is wou vervangen). Maar nu ben ik dus benieuwd, als je vooral dit filmt. Heb je meer aan de HD of de FPS?

(Ik heb er een blauwe 8GB SD kaartje inzitten. Dus sowieso niet echt de juiste kaart, maar geen geld om een nieuwe te kopen, de Ultra SD 4GB 15MBPS gebruik ik voor mn spiegelreflex)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

De sensor blijft bij beide situaties gelijk. Dus op HD filmen worden alle pixels als elke pixel gebruikt. Bij 320 zullen er waarschijnlijk meerdere pixels samengevoegd worden en zo een betere helderheid kunnen krijgen. Er wordt dan immers meer licht opgevangen voor 1 pixel, door meerdere pixels samen als 1 pixel te gebruiken. Hierdoor is de lichtgevoeligheid groter en de ISO ook.

30FPS is realtime, want het oog kan niet sneller bewegingen zien. Zo is de tv ook 25 FPS (frames per seconde).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Bij 1280x720 worden ook al meerdere pixels samengenomen; het is een 12 megapixel camera. Maar het effect dat de lichtgevoeligheid toeneemt bij 320x240 blijft bestaan.

Andere antwoorden (3)

320x240 is tegenwoordig wel een heel erg lage resolutie, dan helpt de dubbele framerate ook niet echt. Ik zou gaan voor de 1280 bij 30 fps.

Gebruik je digitale zoom tijdens filmen ? Daardoor kan het beeld onscherp worden. Als je eerst optisch inzoomt, en dan begint met filmen, heb je dan het probleem ook ? En je weet ook zeker dat het geen probleem is met scherpstellen ?
gvrox
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Sommige camera's hebben wat meer moeite met scherpstellen als er flink ingezoomd is, misschien is dat hier ook het geval.
1280HQ staat voor 1280x720 en is dus "HD" de andere stand 320x240@60fps zal een "kleiner" filmpje geven het heeft filmpje een ongeveer 13/14x zo'n lage resolutie. Het zal iets vloeiender zijn maar er niet uitzien als je het op een groot scherm bekijkt. Ik zou dus in 720p modus filmen(1280HQ) en zo min mogelijk proberen te zoomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd zou ik als ik jou was alleen met 60 fps filmen als je actie probeert te filmen. 30 fps is al heel soepel, je merkt het verschil tussen beide niet. met 60 fps kun je het dus in feite in slow-motion afspelen, maar ook met een slechtere kwaliteit.

Oftewel:
Film altijd in 720p HD,
tenzij je ruimte tekort hebt of je iets in slow-motion wilt filmen.