ik houd mijn spreekbeurt over fotografie, heeft er nog iemand tips...?

ik zit in gr. 8

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
6.9K

Het beste antwoord

Tip: Maak een paar foto's van de klas :)

Eentje in (gewoon) licht
- Iedereen stilstaan
- Iedereen bewegen (armen zwaaien)

Eentje in donker
- Stilstaan
- Allemaal bewegen (hoofd schudden)

Eentje met flits in het licht
- Stilstaan
- Allemaal springen en zwaaien

Eentje met flits in het donker
- Stilstaan
- Allemaal springen en zwaaien en je naam roepen

Dat is zo verschrikkelijk leuk om te doen. Oefen eerst die foto's thuis maar eens en kijk wat je op die foto's ziet. Je krijgt er heel erg andere foto's van!
Op je presentatie kun je dan eerst iets uitleggen over de Flitser, over de 'belangrijkheid' van Licht, en vertellen wat je weet over Stilstaan en Bewegen. Als je dat hebt verteld de foto's maken - dan snapt iedereen wat je bedoelt, hoef je minder uit te leggen :)

Wat je verder nog hebt:
- Tegen de zon in fotograferen
- Onder water
- World Press Photo
- Helicopters die foto's maken
- Foto's maken van dingen die heel snel bewegen, zoals een rennend luipaard of een race-auto
- Voedselfotografen
- Reclame foto's
- Foto's bewerken (op de computer of door te knutselen)
- Foto's die de wereld hebben verandert

Heel veel plezier :D Er is heel veel te vinden over fotografie, volgens mij is het moeilijker om het kort te houden dan lang^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

leg uit hoe een camera werkt en verschillende manieren van fotograferen. neem een fotocamera mee en laat je klasgenoten zelf ook foto's maken. als je je klasgenoten er goed in betrekt, is dat vaak weer een pluspuntje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het over het onderwerp nog tips wilt:
vertel over de eerste camera.
ga naar de bibliotheek en leen een boek over camera's
neem een camera mee om te laten zien wat de sluiter, fliters, lens, enz zit
als het gaat om tips in het algemeen een spreekbeurt:
blijf rustig en duidelijk praten
neem een blaadje mee met streekwoorden voor als je iets niet meer weet

veel suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was een camera heel anders dan nu Misschien is het leuk om de veranderingen uit te leggen
Sepia Zwart/wit kleur Analoog digitaal

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek ook zeker iets uit over hoe ze vroeger (eind 19e / begin 20e eeuw) fotografeerden en flitsten, en neem eventueel oude foto's mee om te laten zien hoe de mensen toen poseerden. Dat is wel iets anders dan de vakantiefoto's van nu... Misschien heeft je oma nog mooie 'echte' foto's die je daarvoor mag gebruiken, en anders kun je ze wel vinden in een boek.

Vertel ook iets over de World Press Photo. Dat is een hele belangrijke prijs voor persfotografen (persfotografen zijn mensen die voor kranten foto's maken voor bij artikelen. Die gaan dus met hun camera naar bijv. oorlogsgebieden of rampgebieden om ons te kunnen laten zien wat er aan de hand is).

Je kunt ook plaatjes laten zien van de fototoestellen door de jaren heen: vroeger waren het echt enorme kasten, nu passen ze in je broekzak. Vroeger moest je in een fototoestel een fotorolletje doen dat je moest ontwikkelen en tegenwoordig kan het allemaal via de computer. Dat is ook leuk om over te vertellen.

En eigenlijk is er nog veeeeeel meer interessants, maar dan wordt dit bericht te lang. Je hebt een leuk onderwerp gekozen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je als eerst over de geschiedenis beginnen, wel interessant.

Succes!