Welke digitale spiegelreflex camera is niet te duur maar van goede kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op basis van deze informatie is je vraag niet echt te beantwoorden. Wat vind jij niet te duur? 500 euro? 1000 euro? En wat vind jij goede kwaliteit? Wat wil je ermee kunnen en wat niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goeie vraag :) Mijn maximum prijs is € 500,- en wat voor mij vooral belangrijk is, is dat je goede foto's kunt maken waarbij je bijvoorbeeld de achtergrond vervaagt en de voorgrond heel duidelijk ziet. Dus ik ben niet heel kieskeurig, en het is voornamelijk hobby-gebruik, maar ik ben erg bang om een verkeerde keuze te maken en een goedkopere camera te kopen die niet goed van kwaliteit is.

Het beste antwoord

Voor een dubbeltje op de eerste rang zal niet gaan. Maar kijk eens naar een leuke Nikon D40 of D60.
Als je voor tweede hands kiest moet je altijd via een erkende en dus betrouwbare fotovakzaak kopen. Zij kunnen inschatten wat je wilt.
Bedenk in ieder geval waarom je een spiegelreflex wilt.
Wil je lenzen wisselen? Dan kun je ook overwegen om een toestel te kopen dat een groot brandpuntsafstandenbereik heeft. Het verwisselen van lenzen heeft nl het gevaar in zich dat er stof of ander spul in je camera komt. Vroeger kon je nog wel eens een oculairglas verwisselen of er uit halen om schoon te maken. tegenwoordig is e.e.a. veel kwetsbaarder.
Ik zou het dicht laten zitten. M.a.w. koop een camera met een lens die veel verschillende dingen kan.
Toch spiegelreflex. Koop een nieuwe body en tweede hands lenzen. Een lens slijt veel minder dan een body en kan dus veel langer mee. Wees heel kritisch op die body zodat je later je oude lenzen er ook nog op kunt zetten. Investeren voor later is dat dan.
Er zijn al een paar vergelijksites gegeven ga daar eens na wat je werkelijk wilt en bedenk dat een dure camera niet perse mooie foto's maakt. Dat doe jij. Als je slecht fotografeert met een superdeluxe Leica wordt het nog steeds niet wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tweedehands Canon 40D heb je een hele goede mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve als er iets aan kapot is.....
Oke, je geeft aan 500 euro te willen uitgeven. Dat is eigenlijk precies het bedrag waarop de budget-SLR's de markt in worden gezet, dus dat komt goed uit. ;)

De Canon EOS 450D met 18-55 IS lens die ik heb zit rond dit bedrag. Maar in de meeste winkels net iets er overheen. Waarschijnlijk een uitstekende camera voor jouw doeleinden, maar als je dat te duur vindt zou je ook eens naar de 1000D moeten kijken. Dat is eigenlijk een beetje gedowngrade 450D, maar kost dan ook maar zo'n 430 euro. Je moet wel opletten, want sinds een tijdje krijg je er op de meeste plaatsen niet de nieuwe IS-lens bij maar de oude 18-55. Die is wel wat minder, maar nog altijd goed genoeg voor de amateurs hoor.

Wat Nikon betreft (de andere hoofdrolspeler op gebied van dSLR), zou je eens naar de D60 (400 euro) of de nieuwe D3000 (net uit, rond de 500 euro) kunnen kijken. Je ziet trouwens dat een hoop winkels die D40's nog weg willen doen met aanbiedingen, maar dat ding vind ik toch wel een beetje verouderd. Komt uit 2006 namelijk.

Maar andere merken zoals Sony leveren ook gewoon prima toestellen hoor. Camera's als de alpha 200 en alpha 350 zitten volgens mij zo'n beetje in deze prijscategorie.

Ik zou zeggen: lees vooral reviews door (zie bron). Alle camera's in dit prijssegment voldoen wel aan je wensen hoor. Het is niet dat er echt modellen op de markt komen die niet deugen. Het is uiteindelijk vooral persoonlijke voorkeur. De hoofdreden waarom ik een Canon heb is dat mijn vriendin die ook een heeft en we dan lenzen kunnen uitwisselen.

En over die vage achtergrond, dat heeft te maken met het diafragma en de grootte van de sensor. Het is inderdaad een van de meest voorkomende redenen waarom mensen naar spiegelreflex overstappen. Een compactcamera heeft een heel kleine sensor waardoor de achtergrond eigenlijk altijd nog vrij scherp is. Een SLR heeft een grotere sensor waardoor het deel waar niet op is scherpgesteld ook echt onscherp wordt. De onscherpte is ook nog afhankelijk van het diafragma (je lens dus). Lichtsterke lenzen met grotere diafragma's zullen een hogere mate van onscherpte tonen. Duurdere lenzen tonen weer vaak een mooiere onscherpte (bokeh).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof een camera uit 2006 slecht(er) zo zijn! Dat hangt toch echt van je eigen eisen af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker wat aan!
Mijn tip: ga naar een fotograaf en laat je informeren. Vervolgens neem je een aantal camera's in de hand en kijk of de bediening, uitvoering etc. bij je wensen past. De informatie combineer je met de reviews en tesberichten van de verschillende modellen en dan maak je de nog steeds moeielijke keus. :-)

Hier kun je camera's vergelijken:
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik de Canon 450D gekocht. zoals hierboven ook al vermeld staan ligt die redelijk rond die prijs van 500 euro. Daar krijg je dan de basis lens bij. 18-50 meen ik. Maar vergis je niet, als je een beetje zuinig bent op je camera wil je er een tas bij en bescherm voorstuk voor je lens, zodat mocht er wat tegen aan komen zoals regen, of je laat het vallen dan is het niet de lens zelf die vies is maar het 'glaasje' wat ervoor zit.
Daarnaast 'doppen' om er op te draaien als je andere objectieven(lens) wil gaan gebruiken). Al zitten die er tegenwoordig vaak gewoon bij.

Maar houd er dus wel rekening mee dat er snel 100 euro bij op komt. Ben ondertussen al héééél wat duurder uit. Maar dat komt omdat ik vlakbij Konijnenberg woon. (een bekende fotografie winkel in Nederland en zelfs in het buitenland bekend). Héél gevaarlijk om daar langs te gaan! De prijzen liggen daar aanzienlijk lager.