Hoe bewijs je op deze manier dat iets op een foto echt is? Zie extra uitleg.

In een artikel over achtbanen las ik de volgende zin: 'Om te bewijzen dat hij écht tussen een enorme luidspreker en een elektrische gitaar staat, strooit Roan er wat zand op, vlak voor hij een foto maakt.' Hoe helpt het strooien van zand op dingen te bewijzen dat dat wat op de foto te zien is, echt is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Kimath
12 jaar geleden
achtbanen, zand, gitaar, luidspreker, huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je de foto willen plaatsen? Dan kan ik misschien zien hoe moeilijk het word om die foto te bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die foto staat dus (helaas) niet bij het artikel. Het gaat over een jongen die helemaal gek is van achtbanen en daar op fora over praat. Mensen die dan een 'gewone' foto zien van de ingang van de achtbaan waar hij dan over praat (blijkbaar wordt die ingang dus gevormd door een enorme luidspreker en een elektrische gitaar) geloven niet dat het echt is. 'Dus', zo zegt de schrijver van het artikel, 'strooit hij er wat zand op, vlak voor hij een foto maakt.' Alsof dat de meest logische zaak van de wereld is.

Het beste antwoord

Zijn bewijs bestaat uit een combinatie van feiten.
Eerstens zal het uitgestrooide zand (op de gitaarkast) zich vloeiend verspreiden onder de trilgolf ervan.
En tweedens: nadat de foto is gemaakt kan door middel van differentiatie worden vastgesteld dat er niet met het bestand is geknoeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat helpt helemaal niets. Iemand die met fotoshop handig is, kan ook een handvolzand in de lucht monteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan van geen enkele foto bewijzen dat deze echt is, die tijd hebben we ver achter ons gelaten.

(overigens is volgens de semantiek de foto wel echt, alleen de afbeelding erop hoeft niet waarheidsgetrouw te zijn...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL. Dat is dan ook het enige aan de foto wat nog echt is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd van het wilde westen is voorbij.
+1
Hij vertelt eerst aan hen dat hij het zeg maar 'origineel' maakt en daarna laat hij zien dat ie t egt gedaan heeft en er dus egt is geweest.
12 jaar geleden
Andersom is het wel mogelijk om aan te tonen dat er met een foto geknoeid is. Vaak zijn eenvoudige beeldbewerkingen hiervoor voldoende (differentiatie etc).