Hoeveel ISO heeft een televisiecamera?

Een televisiecamera maakt minimaal 25 opnamen per seconde, en heeft dus een belichtingstijd per beeld van 1/25 seconde.

Ondanks die relatief korte belichtingstijd, maakt een televisiecamera ook bij weinig licht goede, ruisvrije beelden. Je kunt dat bijvoorbeeld zien bij buitenopnamen die 's nachts op straat zijn gemaakt.

Als je de gevoeligheid van een televisiecamera zou uitdrukken in de ISO die we van digitale fotocamera's kennen, hoeveel ISO zou een televisiecamera dan hebben?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belichting is natuurlijk niet alleen iso en sluitertijd, maar ook diafragma. En dus ook met de lichtsterkte van de lens. Daarnaast zijn er vele methoden om 'bewegingsonscherpte' te verminderen. Bij professionele opnames, zie je goede scherpte en weinig ruis. Ook omdat zij de ruimte hebben 'uitgelicht' met lampen, maar ook omdat zij beter kunnen 'meetrekken'. Aan de achtergrond zie je vaak hoe de lens is ingesteld.
Net zoals je een foto kunt analyseren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt natuurlijk! Zijn lens en diafragma van zo'n televisiecamera te vergelijken met die van een spiegelreflex? Aan wat voor F-getal van de lens moet ik denken? Diafragma lijkt me redelijk klein te zijn (kleine opening, bedoel ik), want ook de achtergrond komt redelijk scherp in beeld. Wat opnamen betreft, heb ik het over een interview met een reporter, of met voorbijgangers. Die zouden ze dan goed kunnen uitlichten, maar op de beelden zie ik ook het straatbeeld goed uitgelicht. Ook nachtelijke opnamen van bijvoorbeeld een uitgaansgebied zijn goed uitgelicht. En dat in een kwaliteit (ruisarm) die menige consumenten-fotocamera niet haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat vooral de sensor vele malen groter is dan bij een consumenten camera. Dan bedoel ik niet het aantal pixels, maar echt de grootte zelf. Her voordeel van een spiegelreflexcamera tov een kleinbeeldcamera is alleen door de chipgrootte al enorm. Die TV-camera's kosten ook een vermogen tov spiegelreflexcamera's dus daar zal wel het een en ander aan optiek in zitten. Bij foto's en film is licht alles wat telt, dus zit er een lichtsterk objectief met een goede lichtmeter op. Of dat zo met een iso waarde te vergelijken is... Ik doe maar een gok en ga voor een iso 800-1600. Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen in en rond Hilversum die dat echt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet nog even verder zoeken, maar dit is bv een fabrikant van professionele objectieven:
http://www.fujinon.de/de/optische-produkte/tv-objektive/produkte/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij kunnen je waarschijnlijk alle info geven:
http://www.ubf.nl/index.php/homepage/categorie/contact/

Het beste antwoord

Dit is eigenlijk niet te vergelijken. Digitale beeld registratie hangt van veel meer factoren af dan alleen sluitertijd en/of diafragma. ZEER belangrijk is de gebruikte sensor en het aantal. Bij prof. camera's wordt het beeld (de licht bundel) door een prisma uit elkaar gehaald en vaak door 3 aparte sensors vast gelegt. Tevens zijn de elektronicaschakelingen welke in de camera gebruikt worden van een aanzienlijk hogere kwaliteit dan welke bij een amateur camera worden gebruikt. Alles met alles is hier eigenlijk geen vergelijk te maken.