Hoe komt het dat mensen rode ogen krijgen op foto's?

Honden hebben vaak blauw/groen achtige ogen. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Het rood is een reflectie van de bloedvaatjes in je oog, achter je netvlies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij dieren zit er nog een extra laag in het oog, voordat je de bloedvaten bereikt [http://zapdog.be/nl/magazine/2009/04/10/lelijke-ogen-op-de-honden-foto/]: Heel wat dieren hebben een erg goed nachtzicht. Dit is omwille van het tapetum, een speciale spiegelende laag achterin het oog. Technisch betekent dit dat het licht door de retina vooraan het oog passeert, vervolgens reflecteert omwille van het tapetum om dan terug via de achterzijde tegen de retina te spiegelen.

Het tapetum helpt niet alleen om beter te zien, de kleur van het laagje is anders bij verschillende dieren. Jonge honden en katten hebben een blauwe reflectie tot wanneer de achterzijde van de ogen volgroeien en veranderen op basis van de vachtkleur. Donkere honden hebben vaak een groene reflectie. Een lichte vachtkleur toont een geelachtige spiegel en andere - zoals een Siberische Husky - hebben geen pigment en flashen een rode kleur, net als mensen!