Hoe wordt de gevoeligheid van de sensorchip van een digitale spiegelreflex camera uitgedrukt zodat vergelijking van diverse modellen mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dat gebeurd met de ISO waarde. Maar die wordt door de fabrikanten vaak hoog ingezet. Vaakl veel hoger dan dat het beeld bruikbaar is. Vaak komt er te veel ruis in het beeld en is het lelijk en onbruikbaar.

Lees altijd goed de reviews. Die testen vaak op bruikbare iso waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk ben je tegenstrijdig want je zegt dat het geen kwestie is van de chip en vlak daar heeft het met de grootte van de chip te maken. ISO kan je wel instellen, maar de symptomen van de ruis heeft alleen met de chip te maken. De software verwerking van die ruis is alleen symptoombestrijding.
Niet voor niets maken ze die chip groter met mindere hoeveelheid pixels. Ze willen de individue pixels ze groot mogelijk maken.

Andere antwoorden (3)

Je kunt kijken hoe groot de chip is hoe groter hoe gevoeliger en full frame is de beste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet echt. De sensor van de nieuwe DX Nikons geven veel betere ruis waarden als de full-frame sensor van Sony bijvoorbeeld.
Wel is de full frame D3 met 12 Mp de allerbeste
Zoals gdanonym al zegt: in ISO. Alleen de gevoeligheid is de laagste waarde, meestal 100 of 200 ISO. Formaat maakt niets uit.
Ga je de gevoeligheid opschroeven, is dat een inter, software en hardware matig gebeuren, en de ene fabrikant is daar beter in (Nikon) dan de anderen. Daardoor kun je bij verschillende camera's gaan tot 6400, 12800, 25600 of zelfs nog hoger, maar dan gaat ruis lekker meedoen.
Bedenk wel dat dergelijke hoge gevoeligheden zelden gebruikt worden, en als het nodig is om iets vast te leggen, doet die ruis er meestal minder toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asa is om gevoeligheid van films en camera's aan te geven '.