Maakt een digitale camera met 12 mp per definitie mooie foto´s?

Mooier dan een met bijv. 5 mp?
Oftewel: zegt het aantal mp alles over de kwaliteit/scherpte van de foto, of moet je dan ook kijken naar andere dingen? Zo ja: naar wat dan nog meer?

Ik kan namelijk 'kiezen' tussen een aantal camera's. De ene heeft 5 mp, de ander 3,2 en weer eentje 12.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn eerdere vraag en de gegeven antwoorden:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry View 2009: ik wilde je antwoord verplaatsen ( met de link naar een eerder gestelde vraag) en toen werd de link niet meegekopieerd. Geef deze altijd aan in een reactie en niet als antwoord! Als de eerdere vraag oud is kan de nieuwe vraag soms blijven staan als er nieuwe inzichten/ antwoorden op komen! http://www.goeievraag.nl/vraag/digitale-camera-koop-foto-nemen.7332

Het beste antwoord

Het gaat niet alleen om de Mp.

De kwaliteit van het CCD is van belang. Hoe groter dat is (in mm²) bij een gegeven aantal Mp, hoe beter de kwaliteit - omdat er dan minder ruis zal zijn.

De kwaliteit van de lens is van heel groot belang - vervormt de lens, hoeveel licht komt er door de lens heen, beeldt de lens alle kleuren op dezelfde plek af - dat soort dingen.

De kwaliteit van de elektronica is van belang. Hoe goed stelt de camera scherp, en waarop? Hoe snel?

De kwaliteit van de fotograaf is van belang. Spreekt vanzelf.

Mp zijn ook wel van belang, maar ze komen lang niet op de eerste plaats. De andere dingen zijn veel belangrijker.

Als richtlijn kun je nemen dat je met 4 Mp meer dan goed zit voor normale foto-afdrukken, met 5 Mp voor vergrotingen tot A4-formaat.

Laat je eens voorlichten in een goede fotozaak. Er zijn fotozaken die voorbeelden hebben van vergrotingen (A3 of groter) van foto's die zijn gemaakt met verschillende aantallen Mp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb een bevriend fotograaf wel eens horen zeggen dat het verschil tussen, toen 7 mp en de 3,2 mp niet te zien is als je geen fotograaf bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per definitie.

Een camera met meer megapixels is vaak moderner. Dat heeft in zijn algemeenheid gemiddeld een positief effect op de kwaliteit van de foto's. Maar als de CCD-sensor (relatief) klein is, zijn de pixels vaak kunstmatiger d.m.v. ruisonderdrukking of er zit gewoon meer ruis in. Hoe groter de CCD, hoe minder ruis. Eén van de redenen dat een spiegelreflex betere foto's maakt.

Je kunt 't beste eerst beslissen uit welke categorie je een fototoestel wilt hebben (spiegelreflex? compact? supercompact?), en dan bijv. aan de hand van deze lijst een modelletje kiezen:
http://www.steves-digicams.com/best_cameras.html
Als je je aan die lijst houdt, is de kans relatief klein dat je een slechte keus maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee , het aantal mp is maar hetaantal beeldpunten dat opgeslagen word bij een normale afdruk van bijvoorbeeld 10cm bij 13 cm is 4mp genoeg om hele mooije foto's te maken en af te drukkenik heb een camera met 4mp en een met 8 mp waarbij de chipset en lens anders zijn de 4 mp maakt mooiiere foto's dan die van 8 mp en zijn vergelijkbaar met een goede analoogspiegelreflexcamera,welke camera voor jou het meest geschikt is hangt dan ook af wat vooor foto's je er mee wilt maken.wil je foto's maken om als poster aan de muur te hangen zul je voor veel mp moeten gaan maar als je foto's wil maken voor vacantiefoto's etc. kun je beter kiezen voor 3.2 mpals daar de chipset beter van is. De chipset en lens zijn de belangrijkste onderdelen van een camera, waarbij de chipset vooral de kleuren bepalen meer of minder natuurlijke kleuren,je hebt er niets aan als iets wat in werkelijkheid voorrood is op je foto als lila word weergegeven of andersom. de leens is belangrijk omdat deze oa de scherpte en gedetaileerdheid van een foto alsmede de mogelijkheden bepaalt zoals ook in de analoge fotografie het geval is. uit de vraagstelling meen ik te kunnen opmaken dat het hier gaat om gebruikte camera's en ik zou je dan ook aanraden om met alle toestellen een aantal foto's te maken van het zelfde object en dezelfde afstand, deze te laten afdrukken en dan je keus te makenna vergelijking.ook met nieuwe toestellen zou dit eventueel mogelijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het type lens is belangrijker dan het aantal pixels !
Je kunt een Ferrari rijden, lees 15 mp , met een gastank er in , lees kwalitatief slecht lensje. Het is tegenwoordig ook een verkooptruc. Alsof je met meer MP's betere foto's maakt. Uiteindelijk zijn de mooiste foto's gemaakt door het oog van de fotograaf.

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het tegengestelde is eerder waar. Als je sensors hebt van gelijke kwaliteit en grootte, dan zorgen meer pixels voor kwaliteitsverlies (meer ruis).

Veel pixels hebben echter wel een paar voordelen. Je kunt grotere uitvergrotingen afdrukken, en je kunt meer croppen (bijsnijden) voordat het er niet meer uitziet. Voor een afdruk van 10x15 cm is 3,2 megapixels gewoon voldoende, dus het ligt er ook aan wat je wil.

Het aantal pixels dat steeds hoger wordt is niets meer dan een slechte marketingtechniek. De kwaliteit van je foto's is sterk afhankelijk van de kwaliteit van je objectief, en daar is helaas geen maat voor. De grootte en kwaliteit van je sensor zijn ook van belang. Het is het beste om gewoon reviews te lezen op internet, en op basis daarvan je keuze maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 3 Mp nodig hebt voor 10x15 cm², kun je met 12 Mp tto 20x30 cm² gaan - of mag ik dat niet zo simpel extrapoleren? Dus 12 Mp voor vergroten tot A4, 24 Mp voor vergroten tot A3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het vrij makkelijk uitrekenen he. Als ik me niet vergis horen foto's aangeleverd te worden met minstens 300 DPI, opdat de kwaliteit optimaal is. 15 cm is 6 inch, 6 maal 300 is 1800. Dus voor een 10x15 afdruk zou je minstens 1200x1800=2.160.000 pixels nodig hebben (oftewel 2,2 MegaPixels). 20x30cm is ongeveer 8x12 inch. Dus nodig, 2400x3600 pixels, is 8.640.000. Dus in het kort: ja, dat mag je zo simpel extrapoleren. Je moet natuurlijk rekening houden dat je met oppervlaktes te maken hebt, dus het aantal pixels loopt kwadratisch op ten opzichte van de lengte van een zijde van je foto. Maar dat doe jij dus al correct.
Goede foto's zijn een samenspel van het juiste motief, het juiste licht en de camera om dit vast te leggen. Elke camera heeft zijn beperkingen (ruis, scherptediepte, sluitertijden, anti-tril correctie, etc etc). Het hangt dus af, wat je met de camera wilt. Ik zelf leg meer waarde bij de optiek (het lenzenstelsel + instelmogelijkheden), de electronica en minder waarde bij het aantal pixels. Niet te vergeten is de bediening van de camera.

Bekijk een aantal foto's die met de camera's in verschillende situaties zijn gemaakt; bij extreem veel en weinig licht, kunstlicht, gezoomde en macrofoto's en vergelijk de resultaten. Kies hieruit je favoriet en klaar!

Overigens zijn het Mp (Megapixels) en geen mp (milipixels).