Is er een site waar je foto's kunt plaatsen zodat anderen commentaar op kunnen geven?

Het liefst dus van professionele commentaar, want alleen maar wauw of super, daarvan kan je niet groeien.
Niet dat ik zo goed ben... Maar dat wil ik wel worden...

Toegevoegd na 49 minuten:
Bedankt allemaal voor de suggesties.
Een beetje een persoonlijke background. Ik heb een opleiding aan de fotoacademie in Amsterdam gezeten maar voortijdig gestopt. Nu zoek ik dus wel naar commentaar op niveau waarbij je ook een hele serie kunt neerleggen ergens. Zodat zowel op de foto's afzonderlijk commentaar kan komen als op de serie in zijn geheel.

Hierbij heb ik voornamelijk behoefte om seriematig een project op te starten en ik samen met het commentaar verbeteringen kan maken door de foto's opnieuw te maken en zo een betere serie als geheel kan krijgen.

In de serie wil ik een thema leggen en volgens seriematigheid groeien op concept basis en het leren zoeken naar een eigen stijl.

Een fotoclub is zeker een alternatief, maar niet op dit moment gezien ik te weinig tijd heb om me hieraan te binden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS: ik weet dat deze toevoeging niet mag, maar ik plaats de vraag in de categorie camera's omdat daar meer mede fotografen kijken dan in de categorie internet. Er is helaas nog geen algemene categorie voor fotografie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks gdanonym,
Daardoor zag ik deze interessante vraag, die al wat waardevolle antwoorden heeft opgeleverd, voorbij komen. In plaats te verdrinken in de super-stomme iPhone vraagjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een iphone stelt geen vragen hoor. Die is veel te dom daarvoor.

Het beste antwoord

Heel kort door de bocht, deze sites zal je niet vinden.

Wat je krijgt te horen op alle eerder door anderen voorgestelde sites is niet anders dan persoonlijke meningen die recht tegen elkaar in gaan. En waar je dus niet mee geholpen bent. Op de meeste sites is het prijskaartje van je apparatuur overigens ook belangrijker. Verder zeuren ze allemaal over een bepaald grafiekje dat de camera aangeeft en oninteressante technische gegevens. Als die getallen juist zijn dan is de foto goed. Nou als ex beroeps, dat gaat wel even wat anders.

Ga er van uit dat 99% procent op die sites totaal geen idee hebben waar ze over praten. Het gaat er vaak zo aan toe: jij geeft mij een punt, dan geef ik jou een punt. Je zal snel ontdekken dat er op die sites clubjes bestaan. De één hoort bij die club en de ander bij een ander clubje. En die gaan allemaal tegen elkaar in. Ook is het vaak een merkenstrijd. Vooral tussen Nikon en Canon.

Het gebeurd heel vaak dat ze een foto van iemand op voorhand al afzeiken omdat ze het merk van de camera weten en die niet goed vinden. Uit jarenlange ervaring weet ik dat het op die sites helemaal niet om de foto gaat. Sterker, verreweg de meeste amateurfotografen hebben totaal geen fotografisch inzicht. Zaken als ingaande en uitgaande lijnen hebben ze nog nooit van gehoord. Ze houden zicht vast aan wat gelezen vuistregeltjes en wie daarvan afwijkt deugt niet. Dat niet deugen houd niet alleen op bij de foto, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit stoot de echte amateurfotografen die het wel kunnen af. Over de beroeps nog maar te zwijgen. Deze mensen zijn het daar heel snel zat.

Ik ken een site, footo.nl, waar een beroeps aanwezig is. Ik noem zijn naam niet, omdat het hem op dit moment niet kan vragen of ik dat mag. Ik ken de man persoonlijk. En ook zijn foto's worden doodgemoedereerd door de massa in de grond getrapt. Ze herkennen een pro op National Geographic niveau dus niet eens. Ik bedoel maar.

Beter koop je een serie goede boeken over de fotografie zoals de zeer gewilde Focus Elsevier Foto en Film Encyclopedie. Daar staan veel werken en uitleg van zeer grote fotografen in. Zowel Canon als Nikon brengen ook goede boeken uit.

Ik spreek uit jarenlange persoonlijke ervaring. Ik ben op alle sites geweest en ik heb veel boeken staan. Uit die ervaringen die zich uitstrekt over 10 jaar internet en 30 jaar fotografie kan ik zeggen dat je geen donder aan die sites hebt.

Maar daar kom je vanzelf wel achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik moet de goede site nog steeds tegenkomen. Het is wel jammer, je zult dan echt autodidact moeten worden om goed te kunnen groeien.
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (7)

4chan.org daar heb je verschillende topic's waar je zo nu en dan goed commentaar kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
9 van de 10 keer is dit echter alleen maar rotzooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is wel zo. maar best grappig ook :p
Kimath
13 jaar geleden
het kan grappig zijn, maar ik denk niet dat dit is wat de vraagsteller bedoeld.
Op de website van Zoom is dit ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaa, maar daar staat veel te veel en het commentaar is helemaal niets waard.
Je kunt je foto's plaatsen op www.deviantart.com
Als je daar wat fotografie groepen joined, kun je daar vragen wat ze van je foto's vinden.
Bij het uploaden van een afbeelding kun je aangeven dat je het liefst uitgebreide kritiek wilt hebben.

Wat ook een goede optie is, is om lid te worden van een lokale fotoclub. Die organiseren bijeenkomsten, en daar kun je elkaars foto's bespreken. Dit is uiteraard niet online, maar ik vond het wel het melden waard.
13 jaar geleden
http://www.flickr.com/groups/fotobeoordeling/

Misschien is dit iets?

Toegevoegd na 2 minuten:
Helemaal doorscrollen tot beneden daar kun je lid worden van de Nederlandse groep.
13 jaar geleden
Het beste forum op dat gebied is PhotoPlaza.
http://www.photoplaza.nl/joomla/index.php

Het is een klein forum gebleven en waarom?
Juist omdat de meeste mensen niet zitten te wachten op serieus en kritisch commentaar.
Een forum als Zoom is veel te groot en je ziet door de bomen het bos niet meer en er is nauwelijks kritiek.

Ik ben lid geweest van wel 10 fotofora.
Even wat uit mijn favorieten plukken:

Belgium Digital: best goed, maar heel groot, kan effectief als je daar een beetje thuis raakt en duidelijk maakt dat je serieus bent en in het juiste topic post.
EOS Digitaal: ook heel groot, je mag hier ook posten als je geen Canon hebt hoor.
Fotovisie

Engelstalig:
Photocritique.net
Photoforum.nl
Photography Forum
Photo.net
PhotoBlink Photo Competition % Forum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je met een eos schiet, maar op eosdigitaal.nl kun je in diverse categorieën je foto's plaatsen en daar zitten zeker profs op, ook worden door hen regelmatig workshops georganiseerd.
Door tijd gebrek zit ik er al een tijd niet meer op daar, maar tis super site...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op http://www.nationalgeographic.nl/
Daar wordt redelijk serieus gekeken. Zelf werk ik met www.flickr.com maar daar is de feedback niet zo concreet in de vorm van feedback. Wel een leuke site om jouw werk te larten zien.