sony a330 met tamron 28-200. bij gebruik interne flitser is het licht te vroeg volgens mij. is dit nog via het menu in te stellen? heb alles geprob.

Alle andere lenzen die ik heb vertonen dit euvel niet, mooie foto's in combinatie met de interne flitser.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens naar deze vraag...
http://www.goeievraag.nl/vraag/simalens-sony-samen-interne-flitser.131220

Antwoorden (3)

Ik heb de handleiding gedownload, maar kan er geen instellingen in vinden voor handmatig flitsen helaas.
Ik moet hieruit afleiden dat het niet mogelijk is de timing in te stellen.

Wel vind ik het raar, omdat ik tot nu toe op mijn camera's de timing van de flitser wel kan instellen, ook op een digitale panasonic bijvoorbeeld.

Ik denk trouwens dat het niet slim is om met een 28-200 lens de interne flitser te gebruiken, omdat je dan in de meeste gevallen schaduw creëert in de foto (licht dat over de lens valt)
Een externe flitser bovenop de camera is hiervoor veel beter.

(maar dat zal je al wel vermoed/geweten hebben denk ik)

Heb de handleiding toch maar even toegevoegd op de link, je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te vroeg of te laat heeft alleen te maken met een eventueel synchronisatie probleem. Dit heeft echter niets te maken met de lens, meer met de sluitertijd met de sluiter zelf. Dus in de camera.
De enige invloed van de lens op de flitser is de diafragma.

Mogelijke problemen die verkeerd kunnen gaan zijn:
-flitsen op het 2e gordijn
-een te snelle sluitertijd dan de flitssynchronisatie tijd. Een sluitertijd van 1/160s is vaak meer dan genoeg.
- Een verkeerde TTL meetresultaat. Vooral binnen gaat de belichtingsmeter vaak de mist in en moet je handmatig bij corrigeren.

Probeer eens een foto te maken met de sluitertijd van 1/60s.

Als je een voorbeeldfoto geplaatst bij je vraag, dan zou ik vast wel kunnen zien wat er misgaat.

Ik ben ervan overtuigd dat er niks mis is met je lens of camera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je flitser niet te laat is, maar dat je de schaduw van je lens ziet.