Dat geldt alleen voor Nikon. DX betekent dat de lens alleen geschikt is voor camera's met een kleinere sensor. FX is geschikt voor kleine en grote sensoren.
De enige Nikoncamera's met grote sensoren zijn de hele dure professionele modellen. Voor alle gewone modellen volstaan dus de goedkopere DX lenzen.
Overigens heeft Canon iets dergelijks maar daar heet het EF en EF-S.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fysieke grootte van het beeldgebied op de sensor is verschillend bij het FX-formaat en het DX-formaat. Het beeldgebied van het FX-formaat is gebaseerd op de beeldcirkel van het kleinbeeldformaat (36 x 24mm), terwijl het beeldgebied van het DX-formaat circa 24 x 16 mm groot is.

zie bijgevoegde link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eerdere type van Nikon camera's en bij bepaalde huidige camera's van Nikon, is de grootte van de sensor kleiner als een klein beeld formaat zoals die bekend was bij de analoge fotografie.
Voor dit beeldformaat was dan ook een speciale lens gemaakt die precies afgestemd was op de grootte van de sensor. Dit zijn de DX lenzen.

Bij de professionelere camera's hebben ze de beeldsensor grootte verhoogd zodat ze net zo groot zijn als het klein beeldformaat van de analoge camera's. Dit noemen ze het FX formaat. FX lenzen kunt een dan ook toegepast worden op elke Nikon camera.
Dit in tegenstelling tot de DX lenzen, welke alleen toepasbaar zijn voor de kleinere sensoren. Deze camera's bevinden zich voornamelijk in de consumentenmarkt.

Zou je toch een DX lens toepassen op een camera met een klein beeld FX sensor, dan zullen de hoeken van het beeld helemaal zwart zijn geworden. Alsof je door een tunnel heen kijkt.
Koop je een DX lens, dan zal deze altijd en alleen maar passen op de daarvoor bijbehorende camera's met een kleinere DX sensor. Wil je later gaan overstappen op een betere camera met een grotere sensor, dan zou je ook nieuwe lenzen moeten aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hier spreekt de echte kenner!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het toch mogelijk om een FX-camera met een DX-lens te gebruiken? Ik kan me voorstellen dat de vatting dan ook anders is.
Op die onderste foto is dit volgens mij te zien en ik dat vind ik er niet eens heel verkeerd uitzien. Het geeft een speciale sfeer. En een ronde foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vatting is hetzelfde, want je kunt wel een FX lens op een DX camera plaatsen.
Of het er nu leuk uitziet, is aan de fotograaf.
Technisch wil je natuurlijk elke pixel benutten, ook die in de hoeken. Er zal weinig vakbladen zijn die zulke foto's consequent zullen plaatsen. Naar 1 serie van 5 wordt het erg saai volgens mij. Dus zonde van de lens/camera. Het effect kun je ook met een stuk karton krijgen. Is veel goedkoper dan een verkeerde lens kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou ik aan toe willen voegen, hoewel het antwoord goed is, dat sommige objectieven die voor DX zijn gemaakt GEDEELTELIJK te gebruiken zijn op het grotere formaat, hoewel Nikon dat bij de nieuwe modellen weer teniet doet door een automaatje. Ik heb een Tokina 12-24, die het op mijn oude Nikon 801S prima doet vanaf 16mm, dus toen ik wat aparte zwart-wit foto's op film wilde schieten, kon ik daar prima gebruik van maken.
De opmerking over betere camera gaat niet helemaal op, de FX camera's zijn niet per definitie beter, ze hebben een andere gebruikers groep op het oog. (hoewel de D3s natuurlijk wel iets fantastisch is....)