Waarom is je foto bij daglicht niet bewogen (zolang je hem stilhoudt) maar bij nacht wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Als het donker wordt, is er minder licht aanwezig.
Een goede foto, ontstaat wanneer de diafragma, sluitertijd en iso op de perfect wijze is ingesteld.

Bij minder licht, zal de diafragma meer open moeten staan zodat er meer licht in de lens kan komen. Ook de sluitertijd zal langer open moeten staan om het licht meer tijd te geven om op de sensor te kunnen komen.
Echter is een langere sluitertijd ook de oorzaak dat er meer beweging in het beeld komt. Dus dat terwijl het licht op de lens komt, er nog beweging in het beeld is.

Bij daglicht heb je hier minder last van. Dan kan de sluiter zo snel staan, dat zelfs het vallen van een druppel niet zichtbaar is op de foto.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zet de sluitertijd maar eens op 2 seconde, dan kan je zien dat jij, terwijl je loopt, een hele baan vormt in de foto.

Vroeger zag je alleen maar uitgestorven pleinen op de foto. Niet dat er niemand was tijdens het fotograferen, maar de sluitertijd was toen zo lang, dan niemand meer zichtbaar werd op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de sluitertijd. Als het donker is heeft het toestel een langere sluitertijd nodig. Dat wil zeggen dat de lens langer open blijft om het object wat gefotografeerd wordt op te slaan. In die paar seconden heb je veel meer kans om te bewegen dan wanneer het maar een fractie van een seconde duurt.

Bij licht of met een flitser is het object wat gefotografeerd wordt, voldoende belicht om het op te kunnen slaan. Dat gaat zo snel dat je geen tijd hebt om te bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een foto maakt van een heldere sterrenhemel kan de sluitertijd zelfs zo lang worden dat de sterren strepen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lange sluitertijden leveren ook hele prachtige bewegende beelden op (Timelapse of Timescape genaamd). Dure apparatuur is een pré, maar het resultaat mag er zeker weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan aan de drank liggen