Kun je een film uit zo' n gesloten filmrolletje halen zonder dat het negatief gewist wordt?

Ik heb fotorolletjes van dat systeem dat werkt met rolletjes die dicht zijn en waar de negatief binnenin zit. Nu heb ik een filmscanner en vroeg me af of de films die in die rolletjes zitten er zonder gevaar uitgehaald kunnen worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is een oude film en al ontwikkeld en foto's zijn ooit afgedrukt.

Ik wil ze nu graag scannen.

Even ter verduidelijking.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
11.5K

Het beste antwoord

Oh, de toevoeging maakt veel duidelijk.

Als het om een echt kleinbeeldfilm gaat die al ontwikkeld is,
dan kun je hem zeker uit het doosje halen.

Maar ik heb een ander vermoeden:

Er is een tijdje een systeem in de handel geweest, dat heette APS: Advanced Photo System.
Kodak Advantix bijvoorbeeld.
Daar had je ook speciale camera's voor.
De rolletjes bracht je weg en er werden foto's van afgedrukt en je kreeg het rolletje weer terug > MET de film er in!

Je kon speciale doosjes kopen waar 10 van die fotorolletjes in pasten en de bijbehorende photo-indexen oftewel contactafdrukken.

Verwerkte negatieven worden opgeslagen in de cassette
Met APS (Advanced Photo System) worden de negatieven teruggestuurd in de cassette en gaan deze vergezeld van een indexafdruk. Voor nabestellingen vergelijkt u eenvoudig het ID-nummer op de achterkant van de indexafdruk met het filmcassettenummer en bestelt u de foto's waarvan u nieuwe afdrukken wilt ontvangen.

Kijk eens of het zoiets is: heeft je rolletje 6 cijfers, in twee groepen van drie?

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een bron, met een plaatje van zo'n
filmrolletje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja: als het inderdaad zo'n ding is dan kun je niet zelf de film er uit halen, maar die past bovendien niet in je filmscanner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paste wel in m' n scanner maar de kwaliteit was bagger.
Bedankt in ieder geval.

Andere antwoorden (7)

Nee dat zou ik niet doen
ik zou het naar een fotograaf brengen en hem het even laten doen.

Toegevoegd na 11 minuten:
ja je zou het kunnen proberen maar dan nog is het jammer mocht het mislukken.Dus ff naar de fotograaf want dat zijn de kosten toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer een fotorolletje nog niet ontwikkeld is mag deze absoluut vrijgesteld worden aan licht. Gebeurd dit wel dan zijn je foto's verloren. Overbelicht.
Je zal het rolletje eerst moeten laten ontwikkelen bij een fotozaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel, absoluut niet, natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de film al ontwikkeld is, is het geen enkel probleem om het negatief uit het doosje te halen. Het is alleen wel een negatief, dus als je wil scannen heb je aanvankelijk een negatief beeld dat je even moet omzetten naar een positief.
13 jaar geleden
1. Uiteraard kunnen ontwikkelde negatieven aan het licht worden blootgesteld.
2. Een andere vraag is of ze daarna buiten de cassettes goed bewaard kunnen worden of dat ze weer goed terug kunnen in de cassettes.
Dat lijkt meer een vraag voor de vakman. Of kijk op de website van de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Films die zijn ontwikkeld en afgedrukt zijn altijd in stukken geknipt omdat dat prettiger werkt bij het afdrukken.
Ik vermoed dat jouw filmpjes dus nog niet zijn afgedrukt.
Ik neem aan dat het om kleinbeeld materiaal gaat en de film steekt dan in zo'n blikken busje.
Ik zou ze dus maar naar een ontwikkelaar brengen; wie weet wat er nog op staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de film al helemaal ontwikkeld is, dan kun je hem gerust eruit halen om hem in te scannen. Tenminste als je zeker bent dat hij al ontwikkeld is, anders zal je hem eerst moeten wegbrengen om te laten ontwikkelen. Dit natuurlijk zonder hem open te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets klopt niet.het rolletje is niet ontwikkelt en zit daarom nog in het metalen omhulsel.maar dan zouden er geen afdrukken gemaakt kunnen zijn.
ikzelf haal de belichte film in de doka uit zijn omhulsel om de film te ontwikkelen.daarna kunnen er afdrukken gemaakt worden.een ontwikkelde film zit niet meer in het oorspronkelijke omhulsel.dus mijn advies,ga er mee naar de vakhandel.suc6.