Videocamera of DSLR met videofunctie?

Ik heb een budget van zo'n 700 á 900 euro voor een full-hd camera waarmee ik wil gaan experimenteren. Nu ken ik een aantal SLR camera's van Canon die naast foto óók videofunctie hebben.

Ik ben al in het bezit van een Canon 450D met een aantal lenzen, dus misschien is een Canon 60D (iets duurder dan budget) wel een goede zet.. Maar eigenlijk heb ik geen idee hoe de prestaties hiervan zijn, waar moet ik op letten, en hebben jullie misschien nog aanraders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Wat jij wilt is met een all in one stereo toren alleen maar CD's afspelen. Nu heeft de stereo toren geen specifieke specialisme, alles is een beetje hetzelfde en zeker niet van top kwaliteit.

Van fotocamera's is 1 ding die ze erg goed kunnen doen: foto's maken. De video deel is maar een bij zaak omdat het redelijk eenvoudig is om dit met de bestaande hardware te doen.
Maar het is altijd minder als een videocamera welke maar 1 doel heeft: video's maken. Als je met een videocamera een foto laat maken, zal dit veel slechter zijn als met een fotocamera. Zo dus ook hoogstwaarschijnlijk omgekeerd.

Bovendien is een videocamera voorzien van alle functionaliteiten die het maken van video's nodig heeft. Dat is helemaal uitgedacht. Bij de fotocamera zal dit niet het geval zijn.

Dus als samenvatting is mijn absolute vermoeden dat een videocamera voor 700-900 euro meer kwaliteit heeft en kan dan een fotocamera met video functie.
Heb je geen interesse om foto's te maken als een hoofdzaak, koop dan geen fotocamera.

PS: Ik ben meer een fotograaf, heb geen ervaring met videocamera's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een videocamera kan automatisch focussen. Bij een spiegelreflexcamera moet je handmatig scherpstellen. Dit vereist enige oefening. Wel is de chip van een spiegelreflex vaak groter waardoor het beeld mooier is. Ook krijg je mooie scherptediepte met de lensen van een spiegelreflexcamera, Maar qua functionaliteiten zoals fade in fade uit en dergelijke en qua focussen is een videocamera beter.