Als je versterker 2x 300watt(naar speakers), haalt je versterker dan ook 600 watt uit de muur? Graag antwoord.

Ik heb een versterker die 2 speaker uitgangen heeft. Hij kan twee keer 300RMS watt leveren naar de speakers. Neemt deze versterker dan ook 600watt minimaal uit het stopcontact(als die RMS 2x 300watt draait?)? Graag reactie!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RMS is een gemiddelde, hier zit dus niet zo simpel een minimum of maximum aan, dat zul je apart na moeten kijken.

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen uitgangsvermogen (voor jou 2X300Watt) en het vermogen dat de versterker aan energie verbruikt.
Kijk achter op het labeltje wat er staat: 220(230-240) Volt en ??? Watt. Dit is vermogen dat de versterker gebruikt. Dit is nooit hetzelfde als het uitgangsvermogen (600W).
Ga er vanuit dat fabrikanten hun producten mooier aangeven dan het is.
Zij verschuilen zich achter RMS vermogen, piekvermogen, etc.
Maar een versterker die ECHT 300 Watt levert moet vele malen meer vermogen hebben. Nota bene is het rendement van een goede luidspreker maar 2%. Da is het onvervormd vermogen dat er uitkomt. Het heeft niets met het geluidsvolume van de speaker te maken.
Als je een goede speaker hebt, dan moet je zelfs op een laag volume nog alle tonen (instrumenten) horen, zonder het harder te zetten. Je zal ook merken dat je geluid aangenaam klinkt.
Dus troost jezelf maar, wat het vermogen betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als het uitgangs vermogen 2x 300 is, heeft die dan minimaal 600w nodig aan energie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een labeltje (als die er nog op zit) waar de spanning en Type nr zijn opgegeven. Daar lees je wat hij uit de "muur" haalt. De 2X300Watt is een getransformeerd vermogen wat het kan LEVEREN> NIET wat(t) het gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het labeltje zit er niet meer op, maar haalt die c.a. meer of minder uit de muur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso niet te zeggen. Heb je aan de voorkant nog een Merk en Typenummer? Geef die dan door dan kan ik je het exact vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Akai AM-2200, dat is die ik nu gebruik die van 2x 300 was een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GOED DAN.....want deze AM-2200 heeft volgens de specs eindtrappen van max 60 WATT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok tnx, hoe kom je daar achter? Welke site?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het schema gelezen:http://www.uploadarchief.net/files/download/akai_am-2200_schematic.pdf
BTW. ik ben al 30 jaar beeld en geluidstechnicus in installatie en reparatie van zowel professionele als consumenten electronica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

In principe wel. RMS is het continu vermogen dat je versterker kan leveren bij 1000 Hz. Als je dat vermogen naar je speakers zou voeren, dan komt er ook nog een hoop warmte uit je versterker en je speakers, waarmee je misschien wel 1000 Watt nodig hebt uit je stopcontact.
Er zijn alleen twee factoren waar je rekening mee moet houden: Er is een kleine kans dat je speakers dat aankunnen (om over je oren en je buren maar niet te spreken), en er wordt ongelofelijk gesjoemeld met specificaties. Alleen de duurste apparatuur kan echt het vermogen leveren dat de fabrikant opgeeft. Een soort oplichterij, dus...
escape