Wat is Delaytime

Op mijn toren (uit 1998 maar nog steeds met goed geluidje) Sony DolbySurround staat in het verlichte verster
"Delay time "en dat staat er 20 ..kan iemand mij uitleggen wat dit precies in houdt? Het heeft iets met de boxen te maken is me eens verteld , maar voor de rest snap ik er niks van .

Toegevoegd na 13 minuten:
kan dit temaken hebben dan dat soms als ik harde muziek draai het net lijkt of er 1 box uitvalt??
en dan zo ineens is het net alsof er iets extras losgegooit wordt en dan doet hij het wel.
Dit is nl iets van de laatste tijd dat hij dat doet , en voorheen nooit geen last van gehad.

Of heeft dit niks met delaytime te maken ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Dan wordt het geluid een fractie vertraagd verstuurd naar de boxen waardoor een meer ruimtelijk effect ontstaat. Delay betekent vertraging.

Toegevoegd na 2 minuten:
De waarde is denk ik de tijd in milliseconde (ms).

Toegevoegd na 5 minuten:
Eigenlijk wordt de delay time ook gebruikt ter compensatie van een verschil in tijd waarin het geluid van de boxen voor en achter jou bereiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sony geeft in deze manual aan dat de delay time korter (15 ms) of langer (25ms) kan worden gezet. Zet deze korter in grote ruimtes.

Toegevoegd na 55 minuten:
Je toevoeging heeft niets met delaytime te maken. Ik denk dat je de zin "uit 1998 maar nog steeds met een goed geluidje" enigzins moet gaan relativeren. Kijk eerst of het boxsnoer in de speakers en versterkers goed zit, doe het er opnieuw in. Kijk ook alle kabels na op breuken. Is de kabel goed, dan zit het intern helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord +1
De snoeren zijn allemaal nog goed , die hebben we al gecontroleerd. Misschien dat hij dan toch zijn beste tijd heeft gehad :s
Wat me wel opviel is dat hij dit alleen maar doet , met het geluid van mijn mediacenter , niet bij gewoon radio luisteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit dan inderdaad in het prologic/surround gedeelte, want als je naar de radio luistert krijg je stereo door en die wordt gewoon naar de 4 luidsprekers doorgegeven. Blijft altijd lastig, ik heb ook een kraak in mijn digitale surroundversterker. Als je er een klapje op geeft houdt het op. Heel apart.

Andere antwoorden (2)

heeft het niks met de tijd te maken
dat je radio er over 20 min automatisch uitscheidt
een soort van instelbare tijd dat je naar de radio wilt luisteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die heb je niet van mij hoor , ik bedoel ieder antwoord zou het goede kunne zijn . Maar in dit geval niet dus , want kan gerust de radio hele dag aan doen , en hij springt niet uit na 20 minuten .
Toch bedankt voor je antwoord
Een delay zet je tussen twee geluidbronnen (speakers) om de afstand tussen die twee speakers en de luisteraars te compenseren.
het geluidssignaal (electrisch) is sneller dan het geluid door de lucht. Als luidsprekers ver van elkaar staan ontstaat er een ongewenste vertraging in het geluid. Denk hierbij aan luidsprekers op een podium bij een openluchtconcert en de luidsprekers die in het midden bij de geluidsmixer staan. Hier is een effect van seconden maar ook in het klein treed dit verschijnsel op en daar kan een versterker voor compenseren door het signaal naar bepaalde speakers te vertragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
excuus: het gaat niet om het snelheidsverschil tussen elektrisch signaal en geluidsgolf. Het gaat om de absolute afstand tussen de geluidsbronnen. Als ze beide (de verre en de dichtstbijzijnde) gelijk aangestuurd worden zal het geluid van de verre bron later bij de luisteraar aankomen. Om dat te compenseren kan je een delay op het signaal van de dichtstbijzijnde bron zetten.