Hoe kan het dat ik WEL geluid hoor als ik DTS-HD via de optische aansluiting afspeel?

Overal op internet lees ik dat je via een optische toslink kabel geen DTS-HD kunt doorgeven aan de receiver. Wij hebben een receiver zonder HDMI dus moet ik wel de PS3 aansluiten via de optische kabel om surround geluid te krijgen. Echter als ik een Bluray aanzet en ik kies bij geluid voor DTS-HD krijgt de receiver gewoon signaal en geeft ie DTS aan.
Werkt het nu wel of niet? Of zet de PS3 het om naar gewoon DTS?

(Dolby Tru-HD pakt ie niet)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Het beste antwoord

Alle Blu Ray spelers zijn 'backwards compatible', dat wil zeggen dat er ook altijd een standaard DTS 5.1 (of DTS 6.1ES) track wordt doorgegeven als je geen DTS-HD decoder / HDMI ingang op de receiver hebt.

DTS-HD Master Audio (de allerhoogste audio kwaliteit) kan worden doorgegeven als zowel je speler als je receiver de HDMI 1.3 norm aankan (en dit signaal op het schijfje staat uiteraard)

Voor DTS-HD High Resolution Audio heb je aan beide kanten minimaal HDMI 1.2 nodig.

Maar met 'gewoon' DTS is ook niets mis hoor! Let er sowieso in alle gevallen op dat je een goede optische kabel gebruikt, anders lever je alle kwaliteitsvoordelen weer in door inferieure verbindingen tussen de componenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide duidelijke antwoord!
Ik snap alleen het laatste gedeelte niet. Hoe kan er kwaliteitsverlies optreden in een digitale verbinding? Bitjes komen toch gewoon wel of niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Er is geen meetbaar verschil tussen een hele dure optische kabel en een goedkope.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo eenvoudig is het toch niet vrees ik. In principe kan er met bitjes in het digitale domein niet veel gebeuren. Maar zodra deze bitjes van apparaat A naar apparaat B verzonden moet worden via een optisch lichtbundeltje kan er wel degelijk van alles mis gaan. De graad van verontreiniging van de gebruikte fiber heeft invloed op de geluidskwaliteit, omdat verontreiniging reflecties van de lichtbundel veroorzaakt. Hierdoor ontstaat 'jitter' (digitale looptijdverschillen) met als gevolg een vaak scherper klinkend geluid. Ook de kwaliteit van de connector speelt een rol, de allergoedkoopste optische kabels centreren niet en daarnaast wordt de fiber afgeknipt zonder te polijsten. Dit heeft invloed op de lichtsterkte. Toegegeven, dit soort verschillen is het beste hoorbaar op medium en high end apparatuur en niet op goedkopere sets. Omdat jij de allerhoogste resolutie DTS-HD Master Audio wilt afspelen ga ik er vanuit dat je in apparatuur en luidsprekers hebt geïnvesteerd die de fijnste nuances van DTS-HD kunnen weergeven. En onderdeel van die geweldige set zouden ook kabels moeten zijn die die nunces kunnen doorgeven. Proberen kan geen kwaad toch? Ga in ieder geval niet bij voorbaat af op wat er lukraak 'op internet' over kabels geroepen wordt... (en ik besef dat ik dat nu zelf ook doe :-)

Andere antwoorden (1)

Volgens mij zet de PS3 het gelijk inderdaad gewoon om naar normaal DTS.