Wat zijn de voordelen van in-ear oordopjes?

Ik vind het zelf voelen alsof mijn hoofd helemaal verstopt zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
2.5K

Het beste antwoord

Ze isoleren veel beter zodat je meer van de muziek kunt genieten dan ''normale'' oordopjes. Plus het geluid gaat ook rechtstreeks in je oor, er straalt niks weg zegmaar en dat komt de geluidskwaliteit ook ten goede.

Ook klinken ze een stuk harder dan andere oordopjes bij exact hetzelfde volume, dus hoef je de mp3 minder hard te zetten (Of dan kan hij nóg harder..)

Ze zijn ook compact. Maar tov. van ''gewone'' oordopjes maakt dat vrijweinig uit.
Bij het gebruik van het juiste formaat rubbertjes vallen ze ook niet zo gemakkelijk uit.

PS: Dat gevoel heb ik ook. Dat voelt ook raar, maar dat heb ik alleen als ik ze in heb en geen (of heel erg zachtjes) muziek luister. Als je muziek luisterd voelt het niet raar.

Toegevoegd na 15 uur:
*reactie op je reactie,, heb even hier neergezet omdat ik anders geen link kon plaatsen.

Of,, ik ken je budget niet, misschien is dit wat voor je (link). Ik denk dat het aardig aan de deure kant is, maar deze worden wel op maat gemaakt. Misschien heb jij wel een afwijkende oor''vorm'' dat je daarom hoofdpijn krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ze zijn bedoeld om alleen de muziek goed te kunnen horen zonder bijgeluiden van buiten .
ik vind het zelf ook een raar gevoel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voordelen ten opzichte van een hoofdtelefoon die om je oren gaan is:

Het is compact, draagbaar, veel minder zichtbaar.
Het is licht en daardoor geschikt om mee te sporten.

Het voordeel van een goede hoofdtelefoon voor om je oren is:

Geluid komt niet rechtstreeks in je oor, maar door het effect van de kussens hoef je geluid niet zo hard te zetten om omgevingsgeluiden niet meer te horen. Hierdoor is de kans op gehoorbeschadigingen dus ook kleiner.
Vaak voelen ze een stuk fijner aan doordat je niets in je oor hoeft te doen.
Kwaliteit van het apparaat vind ik vaak beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat het dopje volledig in je oor zit, heb je minder last van omgevingsgeluiden. Je kunt daardoor je muziek zachter zetten, want beter voor je gehoor is natuurlijk en het kan batterij besparen.

(Het gevaar bestaat dat jij je muziek net zo hard zet met je in-ear dopjes als met normale dopjes. Je zult begrijpen dat dit gehoorschade kan opleveren; dus dat is een punt waar je rekening mee moet houden.

Daarbij zijn de dopjes in het verkeer gevaarlijk. Als je op de fiets zit en je kunt geen omgevingsgeluiden kunt horen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik trek ze wel altijd weer een stukje terug naar buiten, dan heb je iets minder last van dat 'afgesloten' gevoel. Vaak vind ik de bassen ook te hard als het dopje te diep in het oor zit. Maar het grote voordeel is echt dat je nooit meer zere oren hebt en je kunt zelfs op je zij liggen met de dopjes in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het voordeel dat ze er niet zo makkelijk uitkunnen vallen zoals die oordopjes die Apple mee levert bij een
i pod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet wat voor oren jij hebt maar bij mij blijven ze er gewoon inzitten
Hun voordeel is h gelijk hun nadeel, de afsluiting ervaar je als verstopping.
Toch zijn er oortjes die een siliconen plugje hebben die minder oncomfortabel zitten.
De basinkoppeling kan zeer goed zijn.
Net als een andere beantwoorder ven ik voor echte hoofdtelefoons en dan wel de goede.
Als die noisecanselling hebben , neutraliseren ze geluid van buiten met antigeluid, maar stemmen blijven goed hoorbaar.
Ook in ear plugjes van oa Bose hebben deze techniek maar die zijn erg kostbaar, maar goed.
Honderden Euro's betalen voor een paar in earplugs van nog geen 10 gram voelt wat vreemd.
Daarna ben je alleen nog maar bang dat je ze kwijt raakt, wat met dat kleine spul heel gemakkelijk kan.
Je moet deksels goed op het geluidniveau passen, het verstopte oren effect neigt naar compensatie, ofwel haard zetten.
Dat levert een equivalente geluiddruk op die de 120 dB (!!) kan overscheiden.
Als je daarna een verstopt gevoel hebt , komet omdat je gehoor beschadigd is. Doe je dat vaker, dan is het gehoor blijvend beschadigd.
Dat kun je dan weer mt gehoorapparaten "compenseren ", deze zijn van het "in ear" type......................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste voordelen:
- De drivers van deze koptelefoontjes staan zo dicht mogelijk bij het trommelvlies, plus de gehoorgang is grotendeels afgesloten door het rubber. Hierdoor kunnen trillingen zo direct mogelijk en met zo min mogelijk verlies worden overgedragen. De muziek wordt dus zo echt mogelijk overgedragen.
- Je hoort minder omgevingsgeluid en de omgeving hoort minder van jou

Nadeel is dat veel popmuziek vervormd is opgenomen, met veel hoge tonen en veel lage tonen en vervormingen op de stemmen. Met een in ear koptelefoon hoor je dat sterker en dat is meestal lelijker. Kwestie van smaak natuurlijk.
Nog een nadeel is dat je met deze koptelefoons nog makkelijker je gehoor kunt beschadigen door het hard te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met vervormd bedoelde ik niet de gevolgen van comprimeren. Ik bedoelde dat het geluid van veel popmuziek significant wordt veranderd in de studio. Hoge tonen worden bijvoorbeeld verhoogd en versterkt. Lage tonen worden ook versterkt, vanaf een hogere frequentie, omdat de lage tonen gemiddeld niet weergegeven kunnen worden op apparatuur die wordt gebruikt door luisteraars. Bassen worden versterkt zodat je ze nog wel hoort. Met een goede koptelefoon, ook die in ear, hoor je dan te sterke bassen en te hoge tonen. Je hoort dan makkelijker alle aanpassingen die er zijn gedaan in het nummer. Maar smaken verschillen. Met betere luidsprekers wordt alles wat er in een opname zit beter weergegeven. Welk nummer daar mooier of minder mooi van wordt, is een kwestie van smaak. Dus excuses dat ik verwarring veroorzaakte met 'vervorming'. Je zou kunnen definieren dat vervorming alles is dat zorgt voor verandering ten opzichte van wat de artiest/producent bedoelde. Dus apparatuur, comprimeringstechnieken en luisterruimtes vervormen allemaal.