Is goed geluid bij audio installaties 100% persoonlijk of zijn er toch ook factoren die vast staan?

In het tweede geval, wat zijn deze factoren dan?

een jaar geleden
in: Audio
TurfGraver
een jaar geleden
"Goed" geluid is subjectief.
theriddlerXYZ
een jaar geleden
100% subjectief? Vind ik moeilijk te geloven toch. Kan me niet zo goed voorstellen dat makers van geluidsinstallaties zo denken op het moment dat ze iets gaan ontwikkelen bijvoorbeeld
TurfGraver
een jaar geleden
Er zijn zat technische aspecten waar ontwikkelaars rekening mee houden of gebruiken als verkoop argument.
Hoe deze beleeft worden is subjectief.
Zo zij er technische aspecten die meetbaar "slechter" zijn maar door sommige als aangenamer worden ervaren.
TurfGraver
een jaar geleden
Daarbij, hoe we geluid waarnemen is van veel meer afhankelijk dan de audio installatie alleen.
theriddlerXYZ
een jaar geleden
ik denk alleen dat je in praktijk niet echt rekening hoeft te houden met die enkeling die het liefst out of the box zwaar vervormd telefoongeluid uit zijn huiskamerluidsprekers hoort komen
TurfGraver
een jaar geleden
Er zit ook wel nuance daarin. :)
Denk aan "warm" buis vervorming of gekleurd frequentie weergave (veel bas) e.d.
Zelfs tijdens mixen en masteren (dus los van waar het later op wordt weergegeven) wordt al rekening gehouden met "soort" publiek voor muziek gerne.
Vortexxx
een jaar geleden
Veel laag wordt vaak als goede kwaliteit geluid ervaren, in auto's zitten daarom tegenwoordig subs verstopt onder stoelen of onderin het dashboard omdat het in de deur teveel resoneert, en deze resonantie wordt juist weer als goedkoop ervaren. Ik rijd tegenwoordig in een Polestar en ik ben nog weinig auto's tegengekomen die af fabriek een puik geluid kan produceren.
theriddlerXYZ
een jaar geleden
kijk dat bedoel ik. Je kunt dingen zeggen als ' wordt over het algemeen als... ervaren' Dat lijken me van die dingen die meegenomen worden in de ontwikkeling
theriddlerXYZ
een jaar geleden
misschien zou je in principe dan kunnen zeggen, hoe meer mensen je ermee kunt pleasen, hoe beter het geluid van je component is
TurfGraver
een jaar geleden
Dan gaat het dus om populairiteit en niet om kwaliteit.
Te denken aan die Beats hoofdtelefoons.

Antwoorden (2)

Er zijn factoren die vaststaan. Het geluid van de audio-installatie moet zoveel mogelijk overeenkomen met het originele, werkelijke geluid. Idealiter zou je het gevoel moeten krijgen dat de muziek ‘live’ gespeeld wordt.
Er zijn dus enkele belangrijke kenmerken waaraan een goede geluidsinstallatie moet voldoen, zoals:
1. Frequentierespons: een goede geluidsinstallatie moet in staat zijn om een breed frequentiebereik te reproduceren, van de laagste tot de hoogste frequenties. Dit betekent dat het geluidssysteem in staat moet zijn om zowel de diepe bastonen als de hoge tonen helder en nauwkeurig te produceren.
2. Dynamisch bereik: een goede geluidsinstallatie moet ook een hoog dynamisch bereik hebben, wat betekent dat het in staat moet zijn om zowel zachte als harde geluiden nauwkeurig en zonder vervorming te produceren.

Daarnaast spelen persoonlijke factoren een rol. De één houdt bijvoorbeeld van een warm geluid, de ander van een helder, transparant geluid.
een jaar geleden
Het is zeker zo dat goed geluid bij audio installaties voor een groot deel persoonlijk is. Er zijn echter ook factoren die vast staan, zoals de kwaliteit van de luidsprekers, de kwaliteit van de versterker en de kwaliteit van de bron.
10 maanden geleden