Waarom hebt je bij (sommige) powered speakers een voorversterker nodig in de platenspeler?

Heb sinds kort een bluetooth speaker met ingebouwde versterker, de speaker het een tulp ingang waar dus een platenspeler op aangesloten kan worden. Ik had al een platenspeler op het oog zonder voorversterker (omdat het een speaker is met ingebouwde versterker). Nou las ik dus in de gebruiks aanwijzing dat er alleen een platenspeler met voorversterker kan worden aangesloten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
2.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Het zal dan om een z.g. phono voor versterker gaan.
Deze zijn ook los te koop.
https://www.bax-shop.nl/phono-voorversterker-attenuator/behringer-pp-400-phono-voorversterker
TurfGraver
5 jaar geleden
Overigens, als je meer wil weten waarom er een phono voorvesterker nodig is, dit is omdat er een z.g. RIAA correctie nodig is (anders zou vinyl helemaal ruk klinken :D).
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ok, dat scheelt indd. Wil graag een Pro-Ject Debut, het eerst volgende model van dit merk met pre amp is gelijk een stuk duur. even een screenshot erbij gedaan voor de duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wiki even gelezen, waarom maken ze platenspelers zonder pre amp zou je dan denken. of lost een losse versteker of reciever dat op als je met componeten werkt?
TurfGraver
5 jaar geleden
Veel (zeker wat oudere) versterkers hebben een phono (dus met die RIAA correctie) ingang.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toch fijn dat er een tussenoplossing is, anders word het doorsparen voor de Sony PS-HX500.
TurfGraver
5 jaar geleden
Tja als je een platenspeler wil.
Maar in 1982 (alweer) is daar iets voor in de plaats gekomen. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=_Tx6TYnPat8
TurfGraver
5 jaar geleden
En die is zelfs alweer achterhaald. :x
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leuke video! Vinyl draait bij mij eigenlijk om de imperfecties, wat gekraak hier en daar en de plaat moeten omdraaien en verwisselen (kant a,b,c & d bij de meeste nieuwere titels). en echt nog een plaat fysiek in huis hebben.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja, voor nostalgie gebruik ik het ook nog.
;-)
LeonardN
5 jaar geleden
Leuke vraag, en ik heb er een extra vraag bijbedacht: https://www.startpagina.nl/v/elektronica/audio/vraag/648286/overgegaan-phono-line-audiosignalen/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet geheel off topic: is het normaal dat er een pop hoorbaar is als je een actieve speakers uitdoet? mijn monitor speakers hebben dit niet nl, maar de BT speaker wel.
TurfGraver
5 jaar geleden
Plop komt doordat er nog signnaal op ingang staat als versterker uit (of in) geschakeld wordt.
Bijnde bt zal dus nog iets van signaal aanwezig zijn bij uit schakelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een hele zachte plop met volumer op nul (bij BT en andere Ingangen). maar dit is dus normaal of iig niet schadelijk?
Reddie
5 jaar geleden
@TurfGraver, die plop hoor je omdat die "speaker" met een enkelvoudige voeding werkt.
Is de voeding uitgeschakeld dan hebben beide draden van de eigenlijke speaker een spanning nul.
Bij inschakelen staat de ene draad op nul, de andere gaat naar de halve voedingsspanning. Resultaat, een plop.
Duurdere versterkers hebben een dubbele voedingsspanning. De zogenaamde balansversterker. De ene voedingsspanning is positief, de andere negatief. Beide draden hebben dan spanning nul bij inschakelen.
Uiteraard hangt hier een prijskaartje aan.
TurfGraver
5 jaar geleden
Correct reactie Reddie.
Signaal (dc) op (1 van de) draden naar de speaker.

Antwoorden (1)

Omdat een platenspeler een lager niveau signaal uitstuurt. Een normale recente *versterker, mixer of mengpaneel verwacht line-ingang-signaal. Als je een platenspeler aanlsuit op een gewone versterker zou het signaal zo ver opgepomt moeten worden dat het geluid verwrongen gaat klinken, als er geluid uitkomt. Hele nieuwe platenspelers willen soms wel van een line-uitgang voorzien zijn.

*Het probleem heeft dus weinig te maken met "powered speakers" (actieve speakers), maar met alle apparaten die een line-signaal verwachten.
Vandaar dat op veel apparatuur met meer mogelijkheden (en zeker de wat oudere apparatuur) twee type ingangen te vinden zijn. Een lijningang en een phono-ingang. De phono-ingang zal intern doorgelinkt zijn met een voorversterkertje.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! begin het (ook dankzij turfgravers reacties) wat beter te begrijpen. Zou ik bijv een een tweedehands Dual met pre amp kopen, zou dat werken? wat ik zo snel lees is RIAA al sinds 1955 de standaard.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik neem aan van wel. Die pre-amp zet zover ik het begrijp phono om naar lijn. Waar dat gebeurt maakt niet uit. Of dat nou binnenin de platenspeler zelf, een mixer een voorversterker of de versterker gebeurt. Er kan in theorie wel een verschil zitten welk apparaat dat beter doet. Kan je een link geven van het apparaat wat je op oog hebt? "wat ik zo snel lees is RIAA al sinds 1955 de standaard."
Het mooie van standaarden is, dat er zoveel zijn om uit te kiezen. :D
Lijn-uitgangen zijn vandaag de dag DE consumentenstandaard, of waren het tot voor kort (eigenlijk mijn hele jeugd totdat men met digitale uitgangen kwam, en daarna men HDMI zowel video als audio ging combineren).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kom via wat gegoogle uit bij "Dual CS 515" https://www.vinylengine.com/library/dual/cs-515.shtml niet de mooiste. als geld geen issue was: https://www.coolblue.nl/product/706431/sony-pshx500.html of https://www.coolblue.nl/product/799703/pro-ject-debut-iii-om5e.html icm https://www.bax-shop.nl/phono-voorversterker-attenuator/behringer-pp-400-phono-voorversterker zoals turfgraver opperde
LeonardN
5 jaar geleden
Zou ik bijv een een tweedehands Dual met pre amp kopen, zou dat werken? mmmh ik begrijp je vraag niet (of beter ik gezegd hij is op twee manieren op te vatten) Als je een Dual of Pro-jact koopt moet je daarnaast een voorversterker kopen.
Als je de Sony koop zit deze al ingebouwd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iets duidelijker: staat ingebouwde pre amp per defenitie gelijk aan RIAA?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou zeggen van niet.
RIAA is de organisatie die allerlei standaarden heeft vastgelegd. Zoals de phono-standaard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Recording_Industry_Association_of_America (tulp Afgezien daarvan spreken mensen wel over een https://www.hifiklubben.nl/hifimagazine/deskundig/2016/01/riaaphono-voorversterker/ Een voorversterker past RIAA-equalization toe zowel als het verhogen naar linelevel. Waar zie je RIAA staan als specificatie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier komt ik als leek niet lekker uit de verf:) in de handleiding van de speaker staat RIAA. dus dacht dat dat een spec was.
LeonardN
5 jaar geleden
RIAA wat?
Ik ben ook een leek hoor, maar RIAA is een organisatie, dus als enkelvoudige term zegt het niet zo heel veel.
Kan je ergens de link naar de handleiding geven van het apparaat wat "RIAA" als spec geeft?
LeonardN
5 jaar geleden
Ben je niet in de wat met RCA? De aanduiding voor tulp-connectoren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.gebruikershandleiding.com/Marshall-Woburn/handleiding-5-656501.html
ook te zien in de foto bij de vraag.
TurfGraver
5 jaar geleden
RIAA is inderdaad een bedrijf, welk de RIAA correctie (een frequentie aanpassing voor vinyl) heeft gestandaardiseerd.
Dit word in phono voorversterkers gebruikt.
Dit moet niet op gewoon line signaal toegepast worden maar dus wel op een vinyl signaal. Dat is verschil tussen deze voorversterkers.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ook leuk :) RCA (de tulp connectors) is ook afgeleid van een bedrijfsnaam.
Radio Corporation of America.
LeonardN
5 jaar geleden
Ah ja. In dat geval wordt met RIAA voorversterker bedoelt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
phono = externe voorversterker nodig
line = direct aan te sluiten en RIAA is een standaard en geen spec. zoiets?
LeonardN
5 jaar geleden
Het is praktisch gezien heel simpel. Je hebt dus een losse voorversterker(RIAA) nodig, totdat expliciet gemeldt wordt dat je platenspeler al een voorversterker ingebouwd heeft. In de consumentverkoop heeft men het over voorversterker. Ik had tot voorkort dit nog nooit als "een RIAA" aangeduid gezien. Het is dus:
Actieve speakers+losse voorversterker+platenspeler
OF
Actieve speakers+platenspeler met ingebouwde voorversterker (zoals de links van Coolblue heel mooi aangeven als aanwezig)
TurfGraver
5 jaar geleden
Een versterker met een phono ingang zal een voorversterker mer RIAA correctie op die ingang hebben.
Een phone voorversterker (die je tussen de ps en line ingang van de versterker plaatst is een (zwakke) voorvesterker met RIAA. de rest wordt door de line ingang voorversterker gedaan.
Voorversterker zijn er veel soorten en maten (denk aan microfoon voorversterker).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties! dan word het waarschijnlijk de debut met de PP 400.
TurfGraver
5 jaar geleden
Klopt LeonardN, maar dan hebben ze het (eigenlijk) over een phono voorvesterker (met RIAA correctie dus).
LeonardN
5 jaar geleden
Juist ik zeg hier steeds voorversterker, maar dat is inderdaad in de context. Moet uiteraard phono-voorversterker of platen-voorversterker zijn.