Wat is te prefereren bij biamping? Een crossover of een distributieversterker tussen voor- en eindversterkers??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
1.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Als de doel is het signaal splitsen in verschillende frequenties, een crossover.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de hoog/laag aansluitingen op de luidsprekers worden gebruikt, wordt het signaal toch al door het intern crossover filter gesplitst?
TurfGraver
7 jaar geleden
Als het goed is zal achter een hoog of laag aansluiting op een enkel luidspreker kast geen filter zitten. Bij een enkel aansluiting wordt hoog en laag wel gefilterd voor desbetreffende luidspreker.
Verder is juist de bedoeling dat elk versterker alleen een bepaald frequentie bereik voor zijn rekening neemt bij bi-amping.
TurfGraver
7 jaar geleden
Sorry. Veel luidsprekers hebben WEL een (eigen) filter achter de aansluiting. De crossover zal dus wel afgestemd moeten zijn op die frequenties anders gebeuren er rare dingen. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de meeste crossovers is de instelling van de overgangsfrequentie niet echt nauwkeurig en betrouwbaar. Ook is de steilte van het filter vaak anders dan dat van de speaker. Ik blijf het een "dubbele" instelling vinden. Daarom mijn vraag over gebruik van een distributieversterker ipv X-over. Ik ben echter geen technicus en weet niet of er nog andere argumenten zijn...
TurfGraver
7 jaar geleden
Doel van Bi-Amping is dat luidspreker gevoed wordt met vermogen en frequenties welke de luidspreker ook kan weergeven (geen verloren vermogen). Het voordeel van Bi-Amping ligt in de volkomen scheiding van de geluidsversterking voor het laag- en middenbereik. Wel moeten er dan twee eindtrappen per luidspreker zijn geïnstalleerd. De eindtrappen voor het middelhoge geluid hoeven over het algemeen geen hoge stroomwaarden meer te leveren, zodat hierbij de voedingsspanning constanter blijft en koppelingen met het om extra vermogen vragende lage tonenbereik worden tegengegaan. Dit heeft vooral een gunstig effect op de stabiliteit van het klankbeeld in het voor klank zo essentiële middelhoge en hoge bereik.
http://marantz-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/993/~/welke-voordelen-biedt-de-bi-amping-functionaliteit-en-welke-(a%2Fv-) Kortom, de versterker voor laag hoeft zich niet bezig te houden met de hoge frequenties en alle vermogen aan laag geven.
De versterker voor midden/hoog wordt niet 'lastig' gevallen met vermogen verslindend laag. Zou je een distributieversterker gebruiken dan zullen dus alle frequenties naar beide eindversterkers gestuurd worden EN zullen zij op hun beurt weer alles afhandelen en naar de speakers sturen.
Welke vervolgens via filters de vermogen van nutteloos frequenties er uit moeten zuigen (weg voordeel bi-amping).

Antwoorden (1)

Onder Bi-AMPing worden soms verschillende zaken bedoeld.

Als jouw configuratie er uitziet als het rechtse deel van het plaatje, dus de speakers hebben GEEN eigen filters en je hebt voor iedere speaker een versterker, dan zet je de cross-over filter voor de eind versterkers, dus zowel de versterker als de speaker, krijgen alleen hoog of laag geluid te verwerken. Dit is sowieso de beste variant.

Als je speakers wel al eigen cross-over filters hebben, dan moet je die alleen gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nou plaatje zie ik niet, dan maar een link
https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2F2%2F25%2F20141114_Gegen%25C3%25BCberstellung_Prinzip_Single-Bi-Amp.svg%2F640px-20141114_Gegen%25C3%25BCberstellung_Prinzip_Single-Bi-Amp.svg.png&imgrefurl=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3A20141114_Gegen%25C3%25BCberstellung_Prinzip_Single-Bi-Amp.svg&docid=gfrlGMPPKuGMzM&tbnid=AJBxO4-G1yAoDM%3A&vet=1&w=640&h=453&bih=917&biw=1063&q=wiki%20bi-amping&ved=0ahUKEwj53rGcq6TSAhXHAsAKHZftBlkQMwghKAUwBQ&iact=mrc&uact=8#h=453&imgrc=AJBxO4-G1yAoDM:&vet=1&w=640