Zijn dynaudio speakers voor autosystemen dezelfde drivers als in speakers voor thuis?

Ik zou graag als experiment willen kijken of ik zelf met dynaudio drivers boxen kan maken. Nu is het zo dat de drivers die oorspronkelijk uit homehifi veel duurder tweedehands zijn dan drivers uit auto's. Nu is mijn vraag dus of dit kwalitatief dezelfde speakers zijn en of zij waarschijnlijk dezelfde specificaties hebben

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

De akoestiek van een auto is heel anders dan die van een huiskamer. Voor een auto worden dan ook andere drivers toegepast dan voor hifi luidsprekers. Ook de eigenschappen van de speakers zijn anders omdat ze tegen hoge en lage temperaturen moeten kunnen, bij huiskamerluidsprekers speelt dat veel minder.

Persoonlijk zou ik het gebruik van autospeakers voor thuis afraden. Er komt echt wel geluid uit een zelfbouwspeaker met auto componenten, maar het risico op teleurstelling is groot. En met alleen de drivers ben je er niet, je hebt ook de scheidingsfilters nodig en meestal ook de versterker die op de set is afgestemd.

In mijn auto zit Harman Kardon en de speakers (16 stuks in totaal) zitten overal. Het totaal is een goed geluid mede ook door de plaatsing in de auto zelf, maar ik zie dat nog niet in twee kastjes omgezet worden.

Je wilt waarschijnlijk Dynaudio omdat je goed geluid wilt, maar dan zul je ook de spullen moeten kopen waar ze voor bedoeld zijn. Er zijn bovendien niet veel merken die Dynaudio in auto's monteren, VW weet ik doet dat in duurdere modellen.
paulus811