Waar moet ik op letten bij de aankoop van een stereo instalatie?

Ik wil me een nieuwe geluidsinstallatie aanschaffen, waar moet ik op letten?
Het moet geen oorverdovend lawaai maken maar het moet wel goed klinken.
Ik moet radio kunnen luisteren zonder gekraak en cd's spelen. Ook heb ik nog een cd-wisselaar die ik daar graag op zou willen aansluiten (rood en wit stekkertje)
Zou ik dat nog kunnen vinden? (Waar?) Welk budget zou ik daarvoor nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
2.8K

Het beste antwoord

Je moet in ieder geval nooit zo'n goedkoop alles in 1 mini-hifi systeem (met cd/cassete en radio) kopen. Die dingen zijn echt waardeloos. Ik heb er zelf 2x 1 gekocht en daar kon ik niet eens normaal cd's mee afspelen.

Een home cinema systeem zou ik ook niet doen; Het gaat toch alleen om muziek en niet om film.

Dus ik zou zeggen, gewoon een ouderwets systeem met losse componenten:
Een cd speler, een versterker, en een tuner. Of een versterker met ingebouwde tuner, en 2 boxen.
Surround sound stelt niet zoveel voor en een subwoofer heb je ook niet nodig.

Het beste is dan om alles van hetzelfde merk te hebben. Behalve dan de boxen.

Ik vind zelf Onkyo een goed merk, het is veel goedkoper dan de duurdere merken zoals Denon en Marantz maar het is net zo goed. Een goed idee is om op internet recensies te lezen over wat je wil gaan kopen voordat je het koopt.

Voor de boxen kun je het beste naar een betere audiozaak gaan waar ze een luisterruimte hebben. Ze hebben daar test cd's, maar je kunt ook je eigen favoriete cd's meenenemen.

Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Een cd wisselaar kun je trouwens aansluiten op de cd ingang van je versterker. Dus een nieuwe cd speler heb je eigenlijk niet nodig.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat Onkyo veel goedkoper is heeft zo z'n redenen. Er zijn wel degelijke verschillen in kwaliteit te horen. Maar het is maar net wat je wil (en er voor over hebt). Als het er om gaat dat je gewoon geluid wil horen dan zijn bv. Onkyo en Pioneer prima spullen. Hoor je het verschil wel (en dat doet lang niet iedereen) en je hebt het budget dan zou ik zeker eens in de range van Denon en Marantz gaan kijken en luisteren. Het kan overigens nog altijd beter en duurder dan dat. Maar naast de versterker is de keuze van de speakers minstens zo belangrijk. En ook daar is een duidelijk verschil tussen een setje van €200,- en die van €500,- per stuk... Ga vooral niet overhaast te werk, zelf heb ik er ruim 3 maanden over gedaan voor ik de combinatie had gevonden die naar mijn smaak is. Hier in huis staat een Denon set (versterker, cd-speler en netwerkplayer) met JAMO 3-weg speakers. Kost alleen wel ruim €2000,-; het is natuurlijk wel de vraag of je dat er voor over hebt...

Andere antwoorden (3)

Belangrijkste om op te letten zijn de luidsprekers. Reserveer ongeveer 50% van je budget voor de luidsprekers. Voor de versterker zou ik kijken naar een 5.1 model, zodat je altijd kunt overstappen op een surround set. Voor stereo kun je deze versterker ook gebruiken.

Op marktplaats kun je heel goede versterkers (bijvoorbeeld van Denon) kopen voor rond de 100-150 euro. Geef geen geld uit aan een tuner, met een simpele app op je smartphone (neem voor het gemak aan dat je er een hebt) kun je heel eenvoudig via een bluetooth adapter (van logitech, ongeveer 25 euro) radio streamen.
paulus811
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Ik hoor geen verschil tussen een kabel tussen smartphone-versterker en de adapter. Vanaf de adapter naar de versterker heb ik wel goede cinch kabels gebruikt. Had je het vierkante model met het blauwe lampje aan de onderkant?
Voor minder dan €300,- heb je al een heel goede home cinema set met tuner, CD, DVD, en nog veel meer. Het heeft mogelijkheden te over.
jc54
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Is misschien wel waar (hoewel een audiofiel z'n neus ophaalt voor een setje van 300), maar het geeft geen antwoord op de vraag waar bij aanschaf op gelet moet worden.
Ga naar een audiowinkel en ga luisteren. Een audiowinkel verkoopt geen wasmachines, broodroosters en strijkijzers.
Speakers worden vaak ondergewaardeerd, maar daar zou 30-50% van het budget heen moeten gaan. Tuner en CD speler heb je tegenwoordig niet meer nodig, CDs rip je naar een lossless audioformaat (dus geen MP3) en speel af via een streamer of versterker. En anders kun je een streamingdienst gebruiken (Deezer, Spotify, Tidal e.a.) Er is echt kwaliteitsverschil in versterkers, DACs etc. en dat hoor je.
Verder moet je kiezen of je een surround set koopt of een 2 speakersysteem. 6 of 8 speakers zijn of duurder of slechter dan 2 speakers. Het is maar wat je wilt.
300 euro houdt echter niet over voor een complete set incl speakers.
Er is trouwens meer mogelijk dan de klassieke versterker/speakers combinatie.
Verder zegt volume niets over de kwaliteit van het geluid.