Hoe filter ik stemmen/zangers uit een cd?

Ik heb een cd en daarvan vind ik de muziek mooi maar het vocale gedeelte niet, hoe ( of met welk programma) kan ik de zang er uit filtereren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Je zou YoGen Vocal Remover ( http://www.yogen.com ) kunnen proberen.

Ook een optie is Vocal Remover
( http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lukt je nooit 100%... Zonder er weken tijd in te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lukt niet. Enige wat je zou kunnen doen is op de een of andere manier aan de masters te komen, maar die zijn van lang niet alles te krijgen (en dan is het meestal ook nog een illegale download)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de stemmen er later zijn ingemixt is het het proberen waard een luidspreker tussn de twee hete (rode) luidsprekerklemmen aan te sluiten. Je hoort dan links min rechts (of rechts min links). Het geluid is dan natuurlijk wel mono.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stem van de leadzanger(es) staat meestal exact in het midden van het stereobeeld.
Zou je dan met dolby -prologic of ander systeem met een centerspeaker werken, dan kun je door de center als geluid- of signaalbron weg te laten, de zangstem grotendeels verwijderen.
Het verhaal met de luidspreker tussen de plussen hangen (een ander antwoord ) werkt ook wel, bij een gemeenschappelijke min aan massa (dus alleen bij ongebrugde systemen) maar lang niet zo sterk.
Dat komt omdat geluid tussen links en rechts met 0 graden fasedraaiing door dolby extra versterkt wordt voor de center en met exact 180 graden fasedraaing als rear.
Zo wordt op een relatief eenvoudige wijze het meerkanaalssignaal "verpakt"in het stereobeeld.
Door dus dolby-prologic op een gewone stereo-opname (als die bij de afspeelinstellingen zit) in te stellen en de center dicht te zetten kun je de zanger(es) behoorlijk sterk uitfilteren.
Door ook nog wat met het midhoog te stoeien , kun je de instrumenten wat in hun toongebied benadrukken en krijg je vaak een heel bruikbare karaoke sound.
Veel plezier!!