Gaan luidsprekers harder in een grotere ruimte ?

Ik heb nu de devine trono 15 samen met de behringer europower eqp 1200, alleen begin ik me zorgen te maken over hoe hard hij nu gaat.Ik draai ze nu al helemaal open tot limit (onder limit ) en dit is niet zo zeer hard . Kan dit omdat ik in een zeer kleine ruimte zit (+- 50 m3) ? Zal het geluid dan ook harder zijn in een feestzaal ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Dat is niet waarschijnlijk. Een deel van het geluidvolume ontstaat door weerkaatsing van de geluidgolven uit de luidsprekers tegen de wanden. Het effect daarvan treedt vooral op binnen drie meter van de wand. Hoe groter dus de ruimte, hoe groter het deel van de ruimte dat geen weerkaatst geluid opvangt. Uiteraard wordt het geluid ook minder naarmate het over een grotere afstand wordt verplaatst en ook dat heeft invloed op de hoeveelheid weerkaatst geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat mensen veel geluid absorberen, zeker een volle feestzaal!
Wanneer je de versterker in het limit draait (clipt) zal hij allereerst je luidsprekers kapot maken doordat hij buiten zijn eigen vermogen gaat pushen. Vaak kan hij het signaal wel dermate hard versterken dat het er te hard uit komt, helaas wordt dit dan wel een schadelijk signaal. Je krijgt blokgolven waardoor de luidspreker kapot gaat.

Het is niet zo dat geluid harder wordt in een ruimte, geluid zwakt af naar mate de afstand, als je er meer over wil weten dan kun je er het een en ander over opzoeken op Google. Het is ook te berekenen met behulp van een eigen logaritme. Geluid kan wel diffuus worden door de weerkaatsing van geluidsgolven. Hoe gladder de oppervlakken/wanden zijn waar jij de luidsprekers op richt, hoe makkelijker het geluid weerkaatst. Jouw luidsprekers hebben ook een bepaalde openingshoek, deze is bij sommigen bijvoorbeeld 90 graden maar dat verschilt, dit kan afhankelijk van de ruimte erg tegen zitten maar soms ook juist erg mee zitten. Vaak is de hoorn in een luidspreker waar de hoogdriver achter zit nog weer ontworpen met een andere openingshoek voor een betere sprijding, dit vooral omdat het hoog sneller verloren gaat dan de lage frequenties, deze vinden makkelijker hun weg naar buiten. Je kan jezelf al heel wat wijzer maken door hier op google wat over op te zoeken mits de interesse groot genoeg is, anders vergeet je het snel weer. Tip: Zorg dat je je versterker nooit tever zijn limiet laat opzoeken want voor je het weet help je je luidsprekers om zeep. Misschien is het ook wel leuk om eens wat op te zoeken over het frequentie response van je versterker en hoeveel THD (Total harmonic distortion) hij heeft bij een band van 20Hz tot 20KHz. Dit alles kan je meer vertellen over hoe jouw versterker de amplitude van het signaal vergroot en of jouw luidsprekers sneller of juist minder snel gevaar lopen wanneer je richting het limiet gaat.

Hopelijk is dit genoeg informatie..