Hoe klinkt een overbelaste speaker?

Ik heb 2 Teufel UL20 speakers goedkoop tweedehands gekocht maar de hoge tonen zijn niet heel helder en de stemmen klinken wat verkouden. Ik heb verschillende sterkers en afspeelapparaten geprobeerd. Zijn dat tekenen van overbelasting of is dat kenmerkend bij zo'n setje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
paulus811
9 jaar geleden
Klinken ze allebei even 'slecht'?
paulus811
9 jaar geleden
Of heb je de + en - van een van beide verwisselt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lopen de conussen wel echt vrij? Hoor je als je zachtjes op de conus drukt een schrapend geluid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu de kabels even bijgeknipt en ik moet zeggen dat ik nu het geluid een stuk helderder is. Ik kan het alleen nu niet testen met hoog volume vanwege buren. Ze klinken allebei hetzelfde en ik weet zeker dat de plus en de min aan de goede kant zitten.
Als ik de conus op en neer druk blijft het geluid hetzelfde. Alleen als ik m ver duw, dan schraapt tie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik het las lijkt het er op dat de speaker de bas aanloopt en de hoge toon speaker defect is.Je kunt dit met een muziek stukje controleren.
Wanneer het geluid schoor klinkt dan kan het zijn dat luidsprekers aanlopen.
Heb alleen een midden toon geluid dan kan het zijn dat de tweeter of de hoge toon speaker defect is. O ja met een zacht volume en een muziek stuk met veel bas via een CD speler weergeven met een goede versterker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja of zoek een stukje auto met een frequency sweep dan hoor je ook snel waar het probleem zit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb degene van wie ik het verkocht heb inmiddels om de factuur gevraagd. Als ik het geluid hard zet, dan blijft die ruis erin zitten en met de frequency sweep lijkt het op 95HZ op een grasmaaier.
Ik hoop dat ik met de factuur ze naar Teufel kan sturen om ze te laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een buurman is vandaag met een tos link gekomen die ik mocht aansluiten en de ruis is helemaal verholpen. Ook ben ik erachter gekomen dat de nummers waar de stem of gitaar niet helder was ook op andere apparaten rommelig klonken. Bijvoorbeeld coldplay-shivers of Kanye west-Who will survive in America.

Antwoorden (1)

ja dat is het teken van overbelasting, ook hoor je bij hoge klanken geruis wanneer de speakers overbelast zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Minnetje gegeven, want uitleg klopt niet. Overbelaste speakers gaan er niet plotseling geruis bij verzinnen. Overbelaste tweeters doen over het algemeen gewoon niets meer. Een enkele overbelaste woofer produceert geschraap, doordat de spreekspoel gesmolten of opgezwollen is. Maar 'ruis' kan technisch niet.