Waarvoor dient een condensator in of voor een microfoon?

ik heb een motorcommunicatie systeem waarbij er in de stekker een heel klein keramische condensatortje zit. Wat is daarvan de functie??
Alles werkt ook zonder deze condensator!!
Maar het zal er niet voor niets in zitten denk ik.
Graag een deskundig antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
Poet
9 jaar geleden
Zou die omgevingsgeluid opvangen en corrigeren ter ruisonderdrukking?
Poet
9 jaar geleden
Of het geluidsnivo buiten meten en automatisch het volume bijregelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgen mij is een condensator een component. Zelf iets regelen zal hij dus niet. Mijn gevoel zegt mij dat het mogelijk iets met ontstoring te maken heeft. Ik wil het alleen zeker weten. Misschien heeft het een heel andere functie. Graag uw expertise.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan voor frequentie regeling er in zitten (bijvoorbeeld om omgeving geruis te onderdrukken) of ter voorkoming van doorlaten van gelijkstroom (storingen).

Antwoorden (1)

Veel toepassingen van de condensator zijn mogelijk in een microfoonschakeling.

A. Bij parallel schakeling met het microfoon element:
1. Om de hoge (zend-)frequenties te onderdrukken die op de aansluitdraad ontvangen worden. Denk hierbij aan de draad tussen de microfoon en stekker welke als antenne werkt.
2. De condensator filtert alle ontvangen geluiden boven en bepaalde frequentie eruit, zoals windgeruis of andere hoge geluiden. Zelfde als boven maar de capaciteit van de condensator is dan groter.
3. Nog een mogelijkheid is dat de condensator het resoneren beperkt (hoogfrequent rondfluiten).

B. In serie geschakeld (deze optie is bij jou niet van toepassing omdat je vertelde dat de microfoon ook werkt zonder de condensator):
1. Condensator filtert de laagste frequenties
2. Ontkoppelen van gelijkstroom.

Op de condensator staat een getal, laat even weten wat de waarde is, dan kunnen we misschien beter bepalen voor welk soort filteren is gebruikt. Als je een ohmmeter hebt meet dan even de weerstand (of geef even de technisch specs door).

Kijk voor informatie over de toepassing van de condensator als filter even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Filter_(elektronica)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Jackall, Bedankt voor het uitgebreide antwoord zover.
Volgens mij betreft het een condensator met nr. 103 Z
Ik heb er nog ergens een liggen maar weet niet meer waar.
Vraag; is het raadzaam om deze weer terug te plaatsen?? Groet, Hoffelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De condensator is 10 nF. Afhankelijk van de impedantie (weerstand) van je microfoon vormt deze een filter om de hoogste frequenties uit te filteren.