Krakende speakers, wat kan oorzaak zijn?

Al een tijdje heb ik mijn stagepiano en microfoon via een mengpaneel op mijn stereo aangesloten, nooit problemen gehad. Sinds een weekje of zo hoor ik echter een hoop gekraak tijdens het spelen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
17.6K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de kabel is beschadigd. Ik heb dat ook een keer gehad, heb toen een nieuwe kabel gekocht en het probleem was over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip, ga ik dat controleren!

Andere antwoorden (7)

Te hard gezet?
Dan kan je speaker 'opgeblazen' zijn. Kapot dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een stereo is daar helemaal niet op gebouwd. een gitaarversteker of pianoversterker kunnen die druk wel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, het is ruim 2 jaar goed gegaan dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan wel werken, maar een stereo is er dus niet op gebouwd dus het kan ook mis gaan en de boel opblazen. en als je dan een duur setje hebt is het echt eigen risico.
De luidsprekerspoel zal waarschijnlijk aanlopen. Daar kun je vrijwel niets aan doen. Je kunt wel de defecte luidspreker uitbouwen en vervangen.

Toegevoegd na 10 uur:
Kraken beide luidsprekers of een van beide?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er eerst achter zien te komen wat er kraakt. Het kan de piano zijn, de microfoon of het mengpaneel. Ontkoppel eerst de microfoon van het mengpaneel. Kijk dan als er nog gekraak uit komt. Dan alleen de microfoon aansluiten. Kraakt het nog steeds? Kijk dan als de piano een koptelefoon aansluiting heeft. Ook kan je kijken als je de piano op een andere versterker of mixer kan aansluiten. Ben je er van overtuigd dat het niet de microfoon of piano is, dan kan het de eind-versterker naar de speakers kunnen zijn. Speakers kraken alleen als het signaal ernaar toe het gekraak bevat.
Deze fout komt voor in de voor- en eind-trap IN de versterker die gebruikt wordt. (kan ook in de mixer zitten, event. met eind-versterker).
Opsporing van het onderdeel (vaak een geïntegreerd onderdeel) en vervanging bied een oplossing. Probleem zit inwendig in een gesloten deel. Reageert het apparaat op tikken, kan het ook een los soldeer-contact kunnen zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat er een piepklein draadje van de luidspeakerspoel half los is getrild.Hij maakt dan net even wel en dan geen contakt.En op die momenten hoor je gekraak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud en versleten van binnen
eigenlijk Nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is een signaaldraad van de ingang van je piano de oorzaak.
Door kanalen te verwisselen kun je dat determineren.
Kraken is minder vaak een kapotte luidspreker dan wordt gedacht. Heel vaak is het een haperende kabel en/of plugverbinding die OOK in het instrument zelf kan zitten.
Als het hoog goed is en de basluidspreker en/of versterker niet stinkt, is daar waarschijnlijk geen probleem.
Een kapotte basluidspreker ruik je vaak wel, net als een opgeblazen eindtrap.
Door links en rechts per component om te wisselen kun je haarscherp vaststellen waar het probleem zit.
Wel steeds eerst alles uitzetten voordat je kabels wisselt.
Trucje: de draad breekt meestal bij de plug, door de draad daar te bewegen kun je een draadbreuk/ slecht contact zeer snel opsporen.
Succes.