waar is dient de schakelaar "Phantom" voor op mijn mixer/versterker?

Ik heb sinds kort een mixer/versterker. Aan de achterkant zitten 2 schakelaars, 1 schakelaar voor de stroomtoevoer en in schakelaar waar boven staat "Phantom", wat doet dit en moet ik die aan of uit laten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je meer wil weten over "phantom".
http://www.bt-studio.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=6

Antwoorden (2)

Uit laten is om 48 volt op de microfoon inputs te zetten zodat je condensator microfoons kan gebruiken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beter gebruik maken van interpunctie! Er lijkt nu te staan dat wanneer je de schakelaar uit laat, er 48 volt op de mic inputs komt te staan.
Het is natuurlijk wanneer je de schakelaar aan zet, je de 48v aan zet. En het is inderdaad voor het gebruik van een condensator microfoon, welke het signaal zelf al versterkt, waardoor deze een voltage nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je interpunctie is prima maar , een (puur) condensator microfoon "versterkt" niks met die fantoom voeding maar heeft deze nodig om de platen te laden net als een... condensator. ;-)
Een 'Phantom' circuit op een mixer/versterker is een additioneel gelijkstroom voedingscircuit voor hoge kwaliteit microfoons die een eigen voeding nodig hebben om te kunnen functioneren.
Dit zijn microfoons met een zgn. voorversterker of condensator mic's.
Die voedingsspanning wordt dan over de coaxiaal kabel van de mic gezet.
Omdat het een gelijkstroom is beïnvloedt dat het wisselspanningssignaal dat terug naar de versterker wordt gezonden niet.

Dynamische microfoons hebben deze voeding niet nodig maar worden wel op dezelfde mic. ingangen aangesloten.
Vandaar dat de Phantom stroom met een schakelaar aan of uit gezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal goed! Alleen is het niet een coaxiaal kabel waar phantom power overheen gaat, maar een xlr.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Strikt genomen is de kabel met XLR connectoren als het goed is ook Coaxiaal. Vaak een Twin-Axial Cable.
Bitchen ik weet het. :-)