kan ik een subwoofer van 500W aansluiten op een versterker van 180W?

ik zou graag een subwoofer van 500W aansluiten op een versterker van 180W maar kan dat wel zonder schade te veroorzaken? de wattage's zijn allebij RMS.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Je versterker heeft een lager uitgangsvermogen dan wat je subwoofer aan kan. Geen punt dus. Andersom (dus versterker 500W / box 180W) dan loop je kans dat als je de versterker ver open draait je de box zou opblazen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoveel verstand heb ik er niet van, kwestie van uitproberen zou ik zeggen. Met hulp van de antwoorden hieronder moet je toch wel een eindje op weg komen denk ik.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan, want het vermogen van de subwoofer is groter dan het maximaal geleverde vermogen van de versterker.
Overigens kloppen die waarde niet. Je subwoofer kan geen vermogen aan 500 Watt SMS. Dat vindt de fabrikant leuk om te vertellen om jou te verleiden dat ding te kopen. Zo een woofer zorgt er namelijk voor dat alle buren in je straat emigreren, mits aangesloten op een versterker die dat vermogen kan leveren.
escape
10 jaar geleden
Ja, kan maar is niet goed.

De versterker zal er flink aan moeten trekken om de woofer te kunnen laten 'beuken'.(Daarom heb je er 1)
Wanneer de versterker op het uiterste loopt is er kan dat er een blok spanning komt.
De woofer heeft dan niet genoeg tijd om af te koelen en verbrand dan.
Daarbij komt dat het geluid gaat vervormen.

Beter is of om een zwaardere versterker te kopen. Of een lichtere speaker.

Ik kom zelf uit de licht en geluids techniek.
Zelf heb ik 1 pa set.
Op elke speaker zet ik te veel versterker vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yes. Eindelijk iemand die het snapt. :)
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moordigger, is het hier zo erg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek maar eens op 'versterker watt' hier. :x
Niet zo vreemd. :) Veel mensen denken dat watt bij versterkers en speakers het zelfde is als bij lampen en kachels :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn idd de meest uiteenlopende antwoorden.
En idd ook veel foute of niet goed doordachte / onderbouwde.
Als het om een actieve subwoofer gaat (doorgaans) kan dit altijd. Als het om een passieve subwoofer gaat kan het problemen geven.

Een actieve subwoofer is een subwoofer waar een aparte versterker ingebouwd zit. Via de uitgang van je normale versterker lever je het audio signaal aan de subwoofer. Deze uitgang op je normale versterker filtert het audio signaal zodanig dat alleen de lage, voor een subwoofer relevante, tonen doorgestuurd worden. De subwoofer versterkt dit intern weer en geeft het weer.

Een passieve subwoofer heeft geen versterker ingebouwd en sluit je aan op de uitgang van een normale versterker. Deze komen echter niet vaak voor. Wanneer een passieve subwoofer aangesloten wordt op een versterker die lichter is in vermogen dan de sub, opletten dat je niet te luid gaat. Wanneer er vervorming hoorbaar wordt kan je schade aanbrengen aan de sub en de versterker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wanneer het geluid zuiver klinkt (en dat zal het zeker doen tot de limiet bereikt is, s er niks aan de hand. Als de versterker meer moet leveren dan hij kan zal deze sterk gaan vervormen (technisch gesproken clippen, het hardhandig afvlakken van het audiosignaal) en zal de spoel van de subwoofer erg warm worden. Deze kan dan defect gaan.