Hoe werkt Dolby Virtual Surround?

Ik heb een 2.1 home cinema set gekocht met Dolby Virtual Surround.
Nu vraag ik me af hoe de Dolby Virtual Surround werkt?

Codeert hij zelf het geluid voor het virtuele geluid of heb ik een bepaald bestandsformaat nodig om Virtual Surround af te kunnen laten spelen?

Is het nog mogelijk Dolby Virtual Surround te krijgen wanneer ik op de receiver een analoog signaal aansluit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon niet... ;)
Het werkt met fase verschil, reflecties etc.
Hoop technisch geneuzel voor iets wat relatief weinig oplevert. Je kan alle "formaten" gebruiken. Ik weet niet of dolby signalen echt iets gaan uitmaken. De versterker creëert het effect, dus niet 1 op 1 surround geluid! Als het kan, lekker een 5.1 kopen!

Het beste antwoord

Virtual surround is feitelijk niets meer dan een auditieve illusie, waarbij gebruik gemaakt wordt van reflectie in je woonkamer in combinatie met HRTF(head related transfer function). Mensen weten waar de bron van een bepaald geluid vandaan komt en draaien hun hoofd naar de richting waarin het oor dit geluidsignaal het eerst waarneemt. HRTF speelt hierop in, een flink nadeel van dit effect is dat je wel in de zogenaamde 'sweet spot' moet zitten om dit effect mee te maken, zit je erbuiten dan is dit surround effect nauwelijks waarneembaar. (Als je surround set het kan moet je calibreren met een microfoon) Het werkt ook met analoge bronnen zij het slechts heel beperkt(er is immers ook beperkte surround informatie beschikbaar)