Kan ik deze oplader ter vervanging van mijn oude gebruiken?

Mijn oplader (voor een bluetooth speaker) is helaas zoek geraakt, maar nu heb ik een oplader gevonden die qua specificaties redelijk dichtbij komt.

De 'nieuwe' oplader:
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0.6A
Output: 12V === 1.5A

De oude oplader heeft de volgende specs:
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0.4A
Output: 14V === 0.85A

Als laatste staat er bij de ingang van het apparaat zelf: 'DC 12V'. Ik weet aleen niet of dit van invloed is.

En dus mijn vraag: kan ik deze oplader gebruiken zonder dat het apaaraat na een tijdje kapot gaat of kuren gaat vertonen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

de nieuwe lader heeft kennelijk het goede voltage. Het amperage is aanzienlijk hoger, maar dat is wat de lader maximaal kan leveren.

Mijn inziens zou dit moeten kunnen, zeker omdat het apparaat zelf DC12V aangeeft (gelijkstroom, 12V). Ikzelf zou dit doen.
Verder zie je dat de input iets hoger ligt, namelijk 0.6A. Wil alleen maar zeggen dat de lader zelf in staat is om maximaal 0.6A te trekken. Verbruik op de energierekening zou dit (op jaarbasis) een paar cent hoger kunnen zijn (wild guess, en waarschijnlijk gruwelijk te hoog ingeschat...).

Nogmaals, ik denk dat dit kan, ikzelf zou het doen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Nu heb ik hem stiekem zonder dat ik zeker wist dat hij erbij paste, het apparaat gisteren al opgeladen. Maar daar gebeurde iets geks: ik heb hem zo rond de 7 uur lang opgeladen terwijl het apparaat normaal in zo'n 3 uur oplaadt. Het lampje op het apparaat dat tijdens het begin van het opladen rood is en na zo'n drie uur dus groen hoort te worden, is na die 7 uur niet van kleur veranderd. Dus of er is iets mis met het lampje of het apparaat laadt met deze lader veel langzamer op. Kunt u dit verklaren?
Thecis
10 jaar geleden
Het enige wat ik zo snel zo kunnen verklaren is dat wellicht bovenaan de specs zijn omgedraaid. Als je de lader kwijt bent, hoe weet je zo zeker de specs van de "oude" lader?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeievraag! Op beide manieren. Die wist ik namelijk eerst helemaal niet, maar ik heb al een keer eerder een vraag gesteld over mijn box waarbij ik die specificaties bij de vraag had gezet, dus het was een kopieer en plak werk. Daar weet ik het zeker. Zou wat koosknip zegt niet het geval kunnen zijn?
Thecis
10 jaar geleden
Het zou kunnen, maar ik vind het onwaarschijnlijk. Meestal zetten ze (bij opladers e.d.) het getal (voltage) wat het apparaat nodig heeft. Dat zou in dit geval die 12V zijn (of staat er 12V op de accu zelf?).
Maar de feiten wijzen er op dat Koosknip wel een punt heeft. Laadt het apparaat niet op of heel langzaam? Zou betekenen namelijk dat als het wel oplaadt dat er toch een potentiaalverschil is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het DC 12V staat op de achterkant van het apparaat net boven de plek waarop de adapter wordt aangesloten. Dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat hij toch wel een beetje oplaadt. Maar dan wel heel erg langzaam, ik heb hem eergisterenavond 7 uur lang opgeladen en hij was nog niet helemaal opgeladen. Ik heb ook nog een oplader met output: 12V & 1A (wat aangegeven staat als 1000mA, waarom weet ik ook niet), is het beter om met deze oplader het apparaat op te laden, of is dit zeker geen goede optie.
Thecis
10 jaar geleden
Het lijkt me dat het apparaat dan inderdaad 12V nodig heeft om op te laden.
Je zou het kunnen proberen, maar zal vrij weinig uitmaken tov de eerste "nieuwe" adapter. Toch moet ik dan concluderen dat het enige wat ik niet zeker weet, is of ze vanuit de fabriek wellicht de batterijspanning op de zijkant gezet hebben ipv de benodigde adapter (ingangs)spanning. Dat zou betekenen dat Koosknip een goed punt heeft en dat je de lader wellicht kan gebruiken, maar door de spanning die (te) laag is er erg lang op moet wachten.
De nieuwe lader heeft een iets te lage spanning: om een 12 V accu op te laden moet de laadspanning hoger zijn om stroom te laten lopen. Als het spanningsverschil 0 V is loopt er geen stroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit verklaart inderdaad het lange wachten zonder enige resultaten bij het opladen met de 12V oplader.