Wat betekend een potentiaalvereffening en een overspanningsbeveiliging?

Een verzekeringsmaatschappij verplicht mij dit indien er voor meer dan € 50.000 aan elektronische en elektrische apparatuur aanwezig is. Onder de € 50.000 geldt deze preventieverplichting niet volgens de verzekeringsmaatschappij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.9K

Het beste antwoord

Een potentiaalvereffening kan verschillen in spanning (potentiaal) neutraliseren (vereffenen). Een blikseminslag levert een extreem hoge spanning en stroom op. Een pand kan rechtstreeks geraakt worden door een directe blikseminslag. Maar overspanning kan ook ontstaan door een blikseminslag in de directe omgeving. De bliksemstroom komt dan binnen via inkomende leidingen, zoals elektriciteitskabels en de waterleiding.

Bij een dergelijke blikseminslag komen het pand en de elektrische installatie onder hoge spanningen te staan. Er ontstaat met name gevaar als delen van de installatie onder een verschillende spanning komen te staan. Een potentiaalvereffening neutraliseert deze spanningsverschillen en voorkomt gevaarlijke situaties.

Op de bron-pagina is nog meer informatie te vinden.