Ten eerste even kijken wat voor een audio aansluitingen er achter op je pc zitten. Ten tweede even in je apparaatbeheer je geluidskaart opzoeken en hiervan even de specs opzoeken. Aan de hand daarvan weet je snel genoeg of je kaart surround sound ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even kijken wat voor geluidsuitgangen je hebt. Heb je er een flink aantal? Of heb je een SPDIF/Toslink aansluiting op je computer zitten? Dan zit het er dik in dat het ondersteund wordt. Sommige videokaarten (als je überhaupt een losse videokaart hebt), kunnen ook geluid uitgeven via DVI of HDMI.

Wat je in Windows kan doen om het te zien:
Naar het configuratiescherm gaan, en dan zoeken op 'geluid'. Vervolgens kan je 'instellingen voor geluidskaart' of 'audioapparaat beheren' zien staan. Klik daarop. Je krijgt dan een scherm dat je geluidsapparaten weergeeft. Wanneer je binnen het vak met de apparaten met de rechtermuisknop dan klikt, moet je 'uitgeschakelde apparaten weergeven' aanklikken, en vervolgens doe je hetzelfde voor 'niet-aangesloten apparaten'. Dan zie je alle audio-uitgevende apparaten staan. Vaak zal dit een Realtek High definition Audio-oplossing zijn. Verder kun je evt. een AMD of Nvidia HD audio oplossing zien staan als je videokaart een geïntegreerde geluidsoplossing heeft.